دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

روش های طبیعی خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل ؛ یکی از رازهای داشتن یک خانه دوست داشتنی، عطر خوش فضاست. رایحه های دلچسب، آرامش را به فضای منزل آورده و محیط را دلچسب و مطبوع می سازند. برای داشتن یک فضای خوشبو و  آرامش بخش در منزل، نیازی به پرداخت هزینه چندان زیادی نخواهید داشت. با به کار گیری چند راهکار ساده و استفاده از روش های طبیعی، شما به راحتی قادر خواهید بود فضای خانه تان را به یک محیط معطر با رایحه مدهوش کننده تبدیل کنید. با پویانو همراه باشید تا چند روش از ساده ترین راهکارهای خوشبو کردن فضای منزل را با شما در میان  بگذاریم.

۱. افشانه های معطر طبیعی مخصوص به خود درست کنید

برای داشتن یک فضای خوشبو، استفاده از افشانه های معطر یکی از بهترین و ساده ترین روش ها به شمار می رود. افشانه های بسیاری به صورت آماده وجود دارند که می توانید از آن ها به این منظور استفاده کنید، اما درست کردن یک افشانه طبیعی نیز چندان سخت نخواهد بود. برای این که افشانه طبیعی مخصوص به خودتان را بسازید، به عصاره یا روغن گیاهان معطر نیاز خواهید داشت. اگر تمایل داشته باشید، می توانید خودتان نیز عصاره گیاهان معطر را تهیه نموده و از آن برای ساخت افشانه استفاده کنید.

۲. از روغن اسطوخودوس برای معطر کردن کوسن ها استفاده کنید

اگر با گیاه اسطوخودوس آشنایی داشته باشید، احتمالا می دانید که یکی از خواص این گیاه، قابلیت رایحه درمانی آن است. اسطوخودوس با رایحه ملایم و لطیفی که دارد، باعث ایجاد آرامش شده و برای خوشبو کردن محیط بسیار مناسب است. برای بهره بردن از عطر بی نظیر این گیاه کافی است چند قطره از روغن یا عصاره آن را بر روی تعدادی پنبه چکانده و درون کوسن های فضای نشیمن قرار دهید. با این کار یک رایحه ملایم و دوست داشتنی در فضا پخش می شود.

۳. رایحه لیمو و رزماری را به فضای منزل هدیه دهید

لیمو و رزماری از دیگر مواردی هستند که می توان در لیست خوشبو کننده های طبیعی قرار داد. کمی عصاره لیمو و رزماری را از طریق جوشاندن تهیه کرده و اجازه دهید فضا از عطر آن ها آکنده شود. این عصاره را می توانید تا مدت دو روز مورد استفاده قرار دهید، اما به دلیل تغییر رایحه بهتر است پس از این مدت دور ریخته شود.

۴. عطر خوش گلبرگ ها را در آغوش بکشید

گلبرگ ها همیشه با عطر خوش خود شناخته می شوند، پس چه بهتر از این که برای خوشبو کردن فضای خانه خود از این خوشبو کننده های طبیعی استفاده کنید. تعدادی گلبرگ رز را درون یک ظرف آب بریزید تا طراوت خود را حفظ کرده و فضا را با عطر خود پر کنند. گلبرگ های شما تا چند روز قابل استفاده هستند. در صورت تمایل می توانید با جایگزین کردن گلبرگ های جدید، مجددا این روش را تکرار کنید.

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

۵. چوب را میزبان ضیافت رایحه های خوش کنید

چوب قابلیت این را دارد که رطوبت را تا مدت قابل توجهی در خود حفظ کند. شما می توانید از این ویژگی چوب برای خوشبو کردن فضای منزل خود بهره بگیرید. برای این کار تعدادی قطعات مکعبی چوبین تهیه کرده و آن ها را به اسانس مورد نظر خود آغشته کنید. اسانس را می توانید به وسیله برس به سطح چوب مالیده و یا قطعات چوب را درون اسانس فرو ببرید. اجازه دهید چوب برای مدتی در فضای معطر باقی بماند تا رایحه را به خوبی به خود جذب کند. حالا می توانید این تکه های چوب را به عنوان خوشبو کننده درون یک ظرف قرار داده و مورد استفاده قرار دهید. در صورت محو شدن رایحه می توانید دوباره تکه ها را به اسانس آغشته نمایید.

۶. شمع های معطر خانگی با عطر دلخواه بسازید

یکی دیگر از راه های خوشبو کردن فضای منزل، استفاده از شمع های معطر است. شما می توانید با استفاده از مقداری موم، اسانس طبیعی مورد علاقه خود و فتیله شمع های معطر خانگی بسازید. این شمع ها به محض روشن شدن فضای منزل را با رایحه خود پر کرده و حس آرامش را به ارمغان می آورند.

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

۷. در فضای مورد نظر خود عود بسوزانید

سوزاندن عود هم از روش های مرسومی است که برای ایجاد رایحه مطبوع در فضا به کار می رود. عودها نیز از دیگر مواردی هستند که کاملا طبیعی بوده و استفاده از آن ها بسیار ساده می باشد. عود را می توانید هر زمان که می خواهید در فضای مورد نظر خود سوزانده و از عطر آن بهره مند شوید.

۸. گلدان های خود را از گیاهان معطر پر کنید                  

تقریبا در همه روش های مذکور، گیاهان با عصاره خود قسمتی از راهکار را تشکیل می دهند. حال به جای این که عصاره یا روغن گیاهان معطر را برای ایجاد رایحه خوش به کار ببرید، از خود این گیاهان کمک بگیرید. این تقریبا ساده ترین راه برای خوشبو کردن فضای منزلتان خواهد بود. برخی گیاهان علاوه بر زیبایی دارای عطر منحصر به فرد بوده و برای ایجاد رایحه خوش در فضا بهترین انتخاب هستند. گلدان های خود را از این گیاهان پر کرده و از عطر طبیعی آن ها لذت ببرید.

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

خوشبو کردن فضای داخلی دکوراسیون منزل

 منبع: پویانو 

 

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰


طراحی پاسیو و آتریوم ، بهشت کوچک دکوراسیون خانه شما

طراحی پاسیو و آتریوم ؛ آتریوم فضایی است باز و معمولا بزرگ که در میان ساختمان در نظر گرفته می شود. قدمت این فضا به رم باستان باز می گردد. آتریوم ها به خاطر دو عملکرد اصلی خود، یعنی فراهم آوردن امکان استفاده از نور طبیعی و تهویه داخلی از گذشته تا کنون محبوبیت داشته و در بسیاری از فضاهای مدرن نیز به کار می روند. اگر این دو فاکتور اساسی ثابت فرض شوند، خصوصیات دیگری نیز وجود دارند که از یک آتریوم فضای کامل تری می سازند.

از نمونه فضاهای مشابه به آتریوم که احتمالا با آن ها آشنایی دارید، می توان به گلخانه و پاسیو اشاره کرد. البته گلخانه ها لزوما در فضای داخلی خانه قرار نمی گیرند و پاسیوها نیز در فضای کاملا باز و به عنوان حیاط نقش ایفا می کنند.

آتریوم بسته به اندازه، عملکرد و مکان قرار گرفتنش می تواند نقش های متفاوتی را در فضا ایفا کند.

آتریوم را می توان به عنوان فضای استراحت در نظر گرفت. چه چیزی بهتر از این که وقت اختصاص داده شده به استراحت و تجدید قوای خود را در میان گیاهان و زیر سقف آسمان بگذرانید.

ایرانی ها از قدیم با فضاهای درونگرا ارتباط خوبی داشته اند و هرچند در عصر مدرن مفاهیم معماری دچار تحول شده است، اما با این حال درونگرایی هنوز مقبولیت خود را حفظ کرده است. اگر یک فضای باز می خواهید ولی نه در مقیاس یک حیاط، اگر یک فضای خصوصی می خواهید ولی نه در حد حریم یک اتاق و در نهایت اگر یک فضای فوق العاده برای گذران وقت در کنار خانواده می خواهید، آتریوم دقیقا برای شما تعریف شده است. آتریوم ها به طور همزمان هم آن قدر باز هستند که می توانید ادعا کنید طبیعت را در دل خانه خود دارید و هم آن قدر درونگرا هستند که می توانید بدون هیچ دغدغه ای نسبت به حفظ حریم خصوصی خود در آن ها وقت بگذارنید.

فضای نشیمن را می توان در اطراف یا داخل آتریوم ایجاد کرد. این کاملا بستگی به اندازه فضایی دارد که برای آتریوم در نظر گرفته اید.

اگر محیط کوچک باشد می توان سالن نشیمن را در اطراف آن تعریف کرد.

محیط در صورت بزرگ بودن می تواند به خودی خود فضای نشیمن را در بر داشته باشد. کاناپه، میز و صندلی های خود را در فضای آتریوم قرار دهید و از تهویه طبیعی و نور خورشید لذت ببرید.

دیگر امکانی که یک آتریوم می تواند برای شما فراهم کند، چشم اندازی از آسمان بالای سرتان خواهد بود. آتریوم ها در قسمت بالای خود معمولا باز هستند و حتی اگر محبوس شده باشند، چیزی بیشتر از یک شیشه بین شما و آسمان وجود ندارد؛ بنابراین چشم انداز آسمان در دسترس است. احتمالا شما هم از اینکه در فضای خانه خود قادر به تماشای آسمان باشید شگفت زده می شوید.

آتریوم می تواند فضای عبور بین قسمت های مختلف را تشکیل دهد. این بدین معنی است که برای مثال وقتی از فضای آشپزخانه به سمت اتاق خواب در حرکت هستید، از کنار درختان می گذرید و نور آفتاب را بر پوست خود احساس می کنید. شاید حتی در حین عبور نظر خود را تغییر داده و برای چند دقیقه در آن جا بمانید.

همچنین می توان این فضا را در محیط راهرو ارتباط دهنده اتاق ها ایجاد کرد. این ایده خصوصا در مواقعی استفاده می شود که محیط اتاق خواب ها به دلیل نداشتن پنجره از نور طبیعی برخوردار نیستند. در چنین شرایطی با در نظر گرفتن یک فضای گلخانه ای کوچک در بین اتاق خواب ها می توان نور طبیعی را بین آن ها تقسیم کرد. علاوه بر این، در فضای اتاق خواب های بدون تراس و پنجره، چنین ایده ای می تواند در نقش یک فضای کوچک به نیابت از محیط بیرون ظاهر شود. در این حالت شما با سرک کشیدن از پنجره اتاق خود با یک منظره مینیاتوری از طبیعت رو به رو خواهید شد.

طراحی پاسیو و آتریوم

طراحی پاسیو و آتریوم

آتریوم می تواند نقش منظره رو به رو شما را در محلی که نشسته اید به خوبی ایفا کند. این فضا را می توانید در گوشه ای سالن نشیمن و یا اتاق خواب خود داشته باشید و با نشستن روی کاناپه از آن لذت ببرید. نور طبیعی آتریوم برای مطالعه بسیار مناسب است.

فضای حمام خود را در حالتی تصور کنید که با آتریوم درآمیخته است. اگر فضای بزرگی برای حمام خود در اختیار داشته باشید، می توانید این ایده را به اجرا در بیاورید. نمی توان کسی را یافت که از یک دوش مطبوع در کنار فضای آتریوم لذت نبرد. آتریوم ها با داشتن این خصوصیت که نور و تهویه را از حفره سقف تامین می کنند، حریم فضای سرویس بهداشتی را در مقابل محیط بیرون حفظ کرده و یک محیط خصوصی ایجاد می نمایند.

طراحی پاسیو و آتریوم

انواعی از آتریوم ها هستند که فضای کاملا روباز دارند و تنها از اطراف توسط شیشه محبوس شده اند که همان مرز بین فضای آتریوم و محیط خانه به شمار می رود. این آتریوم ها قابلیت این را دارند که از حدود ساختمانی که آن ها را در بر گرفته فراتر رفته و با درختان بلند سر به فلک بکشند و جزیی از محیط بیرون شوند.

بین آتریوم و محیط اطرافش می تواند هیچ مرزی وجود نداشته باشد، بدین معنی که لازم نیست بین گیاهان و خودتان دیواری از شیشه تعریف کنید. فضای دور آتریوم در صورتی که باز در نظر گرفته شود حس بهتری ایجاد می کند.

آتریوم می تواند در ابعاد کوچکتری نیز اجرا شود. اگر فضا و امکان ایجاد یک آتریوم بزرگ را ندارید، می توانید از یک آتریوم کوچک تر در قسمتی از خانه استفاده کنید.

یک درخت به تنهایی نیز می تواند مفهوم آتریوم را در فضا تعریف نماید. اگر با سبک مینیمالیسم ارتباط خوبی برقرار می کنید، آتریوم خود را به سادگی همین سبک تعریف کنید. یک درخت به تنهایی کافی خواهد بود و گویای این تفکر خواهد بود که هر چه کمتر، بهتر. اگر قرار است مفهوم آتریوم به اجرا دربیاید، یک درخت هم کفایت می کند.

گاهی اوقات وجود یک درخت پیش از تصمیم شما به داشتن آتریوم خود دلیلی برای ایجاد این فضا خواهد شد. اگر درختی در سایت وجود داشته باشد که مایل به قطع کردن آن برای تشکیل فضا نباشید، می توانید در اطراف آن یک آتریوم بسازید. با این کار هم به آن گیاه زندگی می بخشید و هم به خودتان.

طراحی پاسیو و آتریوم

اگر ارتفاع ساختمانی که فضای مورد نظر برای ایجاد آتریوم را احاطه می کند خیلی زیاد باشد یا حتی محیط مورد نظر یک آپارتمان باشد، می توان درخت های بلندتری را در فضای میانی در نظر گرفت که تا بالاترین طبقات قد بکشند.

فضای وید، راه پله و آتریوم می توانند با یکدیگر در یک محیط تعریف شوند. اگر حفره ای در سقف وجود دارد که ارتباط با طبقات بعدی را مهیا می کند، حتی در صورتی که قبلا فکرش را نکرده باشید، می توانید اکنون یک آتریوم کوچک در ان تعریف کنید.

طراحی پاسیو و آتریوم

طراحی پاسیو و آتریوم

آتریوم می تواند از تعریف معمول خود خارج شده و تنها در نقش یک دکور ظاهر شود. چنین فضایی امکان ورود به شما نخواهد داد و فضای نشستن را نیز فراهم نمی کند، اما در عوض یک قاب عکس زیبا تشکیل می دهد که از هر طرف به آن نگاه بیندازید، زیباست. اگر یک تابلوی سه بعدی طبیعی در منزل خود می خواهید، این انتخاب جالبی خواهد بود.

می توان فضای سبز یک آتریوم را به صورت عمودی نیز تعریف کرد. به عبارت دیگر شما می توانید فضای سبز را به جای سطح زمین، بر روی دیوار در نظر بگیرید و در اصطلاح یک دیوار سبز به وجود آورید که از بالا توسط نور و هوا تامین می شود.

اگر آتریوم در فضای باز تعریف شده باشد، امکان ایجاد شومینه در فضای آن نیز وجود دارد. این ایده بیشتر حالت یک حیاط مرکزی را پیدا می کند که در فرهنگ ایران مرسوم بوده است. از فضای اطراف شومینه می توان به عنوان نشیمن استفاده کرد.

طراحی پاسیو و آتریوم

آب می تواند در کنار فضای سبز از یک آتریوم فضای ایده آل تری بسازد. حوض خانه های قدیمی را به فضای آتریوم دعوت کنید و سنت از دست رفته را در قالبی مدرن اجرا نمایید.

اگر می خواهید آتریوم شما حکم پاره ای از طبیعت را داشته باشد، تنها به گیاهان بسنده نکنید. قرار دادن چند تخته سنگ در کنار درختان به فضا حالت طبیعی تری می بخشد.

طراحی پاسیو و آتریوم

طراحی پاسیو و آتریوم

آتریوم ها با خصوصیاتی که راجع به آن ها صحبت شد، می توانند در تعریف فضای داخلی منزل شما نقش موثری ایفا کنند. یک آتریوم به طور ذاتی قابلیت این را دارد که فضای بخش های مختلف خانه را حول خود شکل دهد، به عنوان یک فیلتر میان این فضاها عمل کند و مجرای تنفس و نورگیری محیط زندگی شما باشد. این دلایل برای داشتن چنین فضایی در محیط خانه شما کفایت می کند و اگر فاکتورهای دیگر را نیز در نظر بگیریم، می توان گفت که با تعریف آتریوم در محیط زندگی خود، تکه ای از بهشت در زیر پای خود خواهید داشت.

 

فضای سبز در پاسیو

فضای سبز در پاسیو

 

 

منبع:  پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰


سبک طراحی مدرن نرم یا Soft Modern برای دکوراسیون منزل

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern  ؛ این سبک ترکیب انحناها و رنگ‌های ملایم اما بدون ایجاد شلوغی و ازدحام است که نتیجه رضایت بخشی داشته و برداشت جدید و متعادلی از سبک طراحی مدرن به شمار می‌رود.

سبک مدرن که با خطوط صاف، رنگ‌ های خنثی و حداقل تزئینات تعریف می‌شود از دو دیدگاه متفاوت از طرف افراد دریافت می‌کند. برخی با آغوش باز از این سبک طراحی استقبال کرده و فضای شان را بدون وجود آن نمی‌توانند تصور کنند. برخی دیگر نیز این سبک را سرد و بی‌روح تلقی کرده و دوست ندارند به هیچ شکلی از آن تبعیت کنند.

دیدگاه زیباشناسی سبک مدرن می‌تواند با سیاست محض بدون به هم ریختگی و تزئینات زیاد که دارد حتی یک سبک زندگی را تعریف کند و این همان چیزی است که برای من کمی دشوار است(بخش بدون به هم ریختگی و جزئیات)، چرا که من همیشه چیزهای خاصی را در منزلم دوست دارم که مرا به یاد خاطرات خوبم می‌اندازد. من فکر می‌کنم که سبک مینیمالیست تا حدودی آزاردهنده است. با این حال، یک شخص قطعا می‌تواند از چیزهای تزئینی که دارد دل بکند.

من به تازگی دکوراسیون های زیبایی را در سایت‌های معروف مشاهده کرده ام که با گرم کردن فضای سرد سبک مدرن و آوردن ترکیبی بسیار خردمندانه از تزئینات و جزئیات زیبا، فضای آن ها را بدون این که به شلوغ پرتزئینات شود متعادل کرده اند.

من این سبک طراحی را «سبک مدرن نرم-soft modern» می‌گذارم و این با بسیاری از سبک های مختلف معماری کار می‌کند.

در زیر مشاهده می‌کنید که چطور طراحان معروف از سرتاسر جهان در حال ترکیب کردن لبه‌های انحنادار با خطوط صاف، جفت کردن الگوهای رنگارنگ با رنگ های خنثی و در عین حال حفظ نظم و دوری از به هم ریخته و شلوغ نشان دادن فضاها هستند.

من عاشق این فضا هستم. با خطوط عمدتا راست، تمام لوازم آن بسیار یکدست و مدرن به نظر می‌رسد.

تضاد قوی میز چوبی و کاغذ دیواری علفی روی دیوار با میز کناری سفید جلوه بسیار چشم نوازی دارد. برای بیشتر نرم کردن این فضای مدرن، یک لامپ چوبی ارگانیک روی میز کناری سفید قرار داده شده است. توجه کنید که چطور این لوستر پرزرق و برق کنتراست فاحشی با لبه‌های تیز و مربعی میز زیری خود دارد.

لوازم اصلی این فضا جلوه مدرنی دارند از سایبان بلوطی تخت خواب گرفته تا این صندلی شکیل گوشه تیز که مربوط به Hans Wegner Papa Bear می‌باشد. با این حال، رنگ آبی کاغذ دیواری جیر و پرده های موج دار نمای این اتاق خواب رویایی مدرن را نرم و لطیف کرده است.

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern

مشخصه هندسی این میز عجیب و خاص که با اثر هنری بزرگ روی دیوار هماهنگ شده است طنین انداز سبک مدرن می‌باشد. پالت رنگارنگ اثر هنری و اکسسوری های این اتاق استایل کلی نرم تر و صمیمانه تری ایجاد کرده است.

معماری کلاسیک-مدرن این فضا توسط الگوهای زیگزاگی روی فرش برجسته شده است. تن های جواهری رنگ ها از دل فرش بیرون کشیده شده و در کوسن های روی مبلمان تکرار شده است. اگرچه این فضا آرام و ملایم خوانده نمی‌شود اما همچنان جلوه مدرن و صاف خود را حفظ کرده است.

تنها اضافه کردن ساده این چهارپایه چوبی ارگانیک و پرتاب کردن چند کوسن نارنجی رنگ جلوه این فضا را لطیف و بافت دار کرده است که در صورت نبود آن ها این جا فضایی مدرن با پالت رنگی خنثی می‌بود.

در این اتاق خواب زیبا، خطوط مدرن و کلاسیک تخت ها و پاتختی‌ها با پاشیدن رنگ لیمویی در جای جای اتاق نرم و لطیف شده است. بدون این رنگ قوی یا اکسسوری های هماهنگ، این فضا جلوه مینمالیست تری می‌داشت و چندان دوست داشتنی نبود.

پاشیدن یک رنگ شاد و خیره کننده یکی از روش های ساده برای نرم کردن جزئیات سبک مدرن است.

من این فضای صاف و براق را دوست دارم. دوباره خطوط و اشکال مدرن موجود در کابینت ها و کاشی ها توسط ظاهر خط دار و بلوطی کابینت ها نرم گردیده است. جلوه چوبی و لطیف روی کابینت‌ها کنتراست زیبایی با تمام گوشه های مربعی برقرار کرده است.

اشکال هندسی معمولا به عنوان مدرن تلقی می شوند. اما با اضافه کردن پرده های حریری و مبلمانی با شکل ارگانیک و نیز حداقل تزئینات و به هم ریختگی‌ها جلوه کلی این جا مدرن نرم و لطیف حفظ شده است.

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern

فضای نشستن این اتاق خواب حرفه ای با این لامپ زیبای کلاسیک که مربوط به Design Within Reach می‌باشد آراسته شده است. این پرتو و درخشش فلزی مدرن و سنگ روی میز با انحناهای روی صندلی و میز نرم شده است. پالت رنگی آبی آسمانی،‌سبز فسفری و آلویی بیشتر این فضای رویایی را لطیف کرده است.

در بسیاری از فضاهای مدرن معمولا از پالت رنگی مشکی و سفید استفاده می‌شود و گاهی برخی از رنگ های اصلی را در مقادیر کم به عنوان رنگ های تاکیدی وارد می کنند. اما هیچ قانونی نیست که بگوید شما نمی توانید اشکال مدرن و رنگ های زیبای ملایم را در یک فضا کنارهم بیاورید. سبک سافت مدرن- soft modern همانطور که از نام آن مشخص است با این که مدرن است اما لطیف تر بوده و ظاهر زیبا و چشم نواز دارد.

در بالا طراحی خانه طراح مد ونسا برونو در پاریس را مشاهده می کنید.

لوستر لیندزی آدلمن، صندلی گل لاله و تعداد زیادی از رنگ های لطیف و پاستلی…چه فضای دل انگیزی.

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern

من عاشق تضاد بین رنگ پاستلی و عناصر روستیک این خانه هستم، مبلمان مدرن و رنگ های پاستلی.

در این جا رنگ مشکی با طلایی و رنگ های ملایم تر در فضای ناهارخوری ترکیب شده است.

مبلمان مدرن در کنار رنگ های تاکیدی پاستلی.

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern

سبک طراحی مدرن نرم Soft Modern

و سرانجام در این جا خانه یک آرتیست را مشاهده می کنید که مملو از رنگ های لطیف و اشکال برجسته و متمایز است.

 

منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel مهندس معمار Hiroshi Nakamura / پلکان مارپیچ در هم تنیده حول محور شیشه ای

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel ؛ دو پلکان مارپیچ در فضای خارجی این تالار عروسی چرخیده و در فضای بام که به خط ساحلی شهر هیروشیما دید دارد، به هم می پیوندند. این تالار توسط معمار اهل توکیو، هیروشی ناکامورا طراحی شده است.

تالار روبان شکل هیروشی ناکامورا، نام خود را از پلکان دوگانه ای با پوشش چوب الهام می گیرد که در فضای خارجی اطراف هسته مرکزی این سالن عروسی که از جنس شیشه است به دور هم چرخیده اند.

این ساختمان که ۱۵٫۴ متر ارتفاع دارد بر دامنه سبز یک تپه و در محوطه زمین های هتل Bella Vista Sakaigahama قرار گرفته تا چشم انداز دریاچه ستو را در بر گیرد که در حاشیه شهر اونومیچی، واقع در استان هیروشیما واقع است.

این پلکان در هم تنیده که در نقاطی به هم پیوسته تا با یکدیگر ارتباط داشته باشند، به این جهت طراحی شده اند که اتحاد حاصل از ازدواج را به نمایش بگذارند. پلکان با قطعات عمودی چوب به رنگ سفید پوشیده شده و دارای نرده هایی از جنس آلیاژ روی و تیتانیوم هستند تا در برابر خوردگی ناشی از نسیم دریا مقاومت داشته باشند.

ناکامورا در توصیف این پروژه می گوید: “همان طور که دو زندگی مجزا قبل از به اشتراک گذاشته شدن دچار تغییر و دگرگونی می شوند، این دو فرم مارپیچ نیز در ارتفاع ۱۵٫۴ متری خود به هم پیوسته و یک فرم یکپارچه به وجود می آورند.”

محل اصلی برگزاری مراسم ازدواج در سالن شیشه ای قرار دارد؛ فضایی که در آن یک راهروی چوبی در میان دو ردیف صندلی قرار گرفته که رو به محراب دارند.

مراسم ازدواج در بام این بنا به پایان می رسد؛ بدین صورت که دو پلکان عریض شده و به یکدیگر می پیوندند تا عروس و داماد را که هر کدام از یک مسیر بالا می آیند، به یکدیگر برسانند. زمانی که مراسم به پایان می رسد، این زوج به همراهی یکدیگر یکی از مسیرهای تعریف شده را جهت پایین آمدن انتخاب می کنند.

طبق گفته معمار، علاوه بر جنبه نمادین بنا، این پلکان دوگانه برای ایجاد یک سازه پایدار به کار برده شده اند.

او همچنین عنوان کرده است: “با در هم تنیدن این دو راه پله مارپیچ، ما به یک ساختمان خود ایستا با ترکیبی کم نظیر دست یافتیم که مفهوم ازدواج را در یک فرم ساده به نمایش می گذارد.”

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel

طراحی تالار عروسی Ribbon Chapel

این دو راه پله به صورت افقی یکدیگر را پشتیبانی کرده، در حالی که تیرهای فلزی به قطر ۱۰ سانتی متر بار عمودی را تحمل می کنند تا سازه پایداری خود را حفظ کند. این تیرها که توسط شرکت مهندسی Arup طراحی شده اند، تعمدا در  محیط ساخت به حالت خم درآمده و پس از حذف سازه های پشتیبان دوباره به حالت عمودی خود برگشته اند.

دیاگرام
پلان موقعیت
پلان طبقه
برش

 

منبع: پویانو 

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰


۱۰ روشی که کاغذ دیواری‌ ها می‌توانند عیب‌ها و نقایص طراحی را اصلاح کنند

پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری و ۱۰ روش اصلاح عیب های دیوار با کاغذدیواری

کاغذ دیواری ها مثل یک آرایش خوب می‌مانند. چرا که می‌توان آن‌ها را برای پنهان کردن نقایص و عیوب و تاکید کردن بر روی نقاط قوت یک اتاق استفاده کرد.

 

۱- ظاهر کردن یا پنهان کردن یک ویژگی معماری

شما می‌توانید کاغذ دیواری را برای برجسته کردن یک ویژگی زیبای معماری استفاده کنید یا این که جلوه یک اتاق را فراتر از حالت معمولی ببرید. در این اتاق، کاغذ دیواری زوایای سقف شیب دار را دنبال کرده است و روی جلوه گرم و دنج این اتاق خواب زیرشیروانی تاکید کرده است درحالی که با خود نوت های شاد رنگ را نیز آورده است.

در این حمام کوچک، شما ابتدا توجه‌تان به نقش و نگار روی دیوار جلب می‌شود تا شیب دار بودن آن. این عکس مثال خوبی است که نشان می‌دهد چطور با کاغذ دیواری یک نقص معماری را به ویژگی تاکیدی و جذاب تبدیل کنیم.

کاغذ دیواری گوشه‌ها و زوایای این اتاق را نرم کرده است و در کل جلوه لطیفی برای این اتاق خواب پدید آورده است.

۲- بزرگ کردن یک اتاق کوچک

کاغذ دیواری‌ها می‌توانند کوچک ترین اتاق‌های خانه ما را زیباتر و بسیار دلبازتر نشان دهند. در این جا، عمودی بودن طرح این کاغذدیواری به بلند تر نشان دادن سقف کمک کرده و به طور بصری اندازه اتاق را افزایش می‌دهد و به آن عمق اضافه می‌کند.

الگوهای دیگر نیز می‌توانند مرزهای یک اتاق را گسترش دهند. راه راه های افقی، این اتاق پسرانه را بزرگ تر کرده است مخصوصا به این خاطر که این‌ها در رنگ های کمرنگ استفاده شده اند.

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

۳- مخفی کردن یک دیوار ناهموار

کاغذ دیواری الیاف شیشه‌ای در واقع یک پارچه ساخته شده از الیاف شیشه با بافت ها و طرح‌های مختلف است. این نوع کاغذ دیواری نسبت به نمونه‌های معمولی محکم تر است و به خوبی می‌توان از آن برای پنهان کردن نقایص دیوار استفاده کرد.

آن ها به صورت رنگ نشده عرضه می‌شوند اما به طور کلی تا ۱۰ بار می‌توانند رنگ شوند که این به معنای ماندگاری و انعطاف پذیری بالای آن هاست. برخی از مدل های آن زمانی که با رنگ مناسبی نقاشی شده باشند می‌توانند در بخش های مرطوب نظیر حمام یا پشت سینک آشپزخانه نیز دوام بیاورند. در آشپزخانه، توصیه می‌شود تا از زمینه سختی برای پشت اجاق گاز استفاده کنید و اطراف آن را با کاغذ دیواری الیاف شیشه بپوشانید.

۴- تفکیک فضا

کاغذ دیواری آسان‌ترین روش برای تفکیک بصری یک اتاق به بخش‌هایی با کاربری متفاوت می‌باشد. در این جا کاغذ دیواری یک فضای کار کوچک را در این اتاق خواب مشخص می‌کند.

۵- زینت دادن فضای باز

ما اغلب در مورد استفاده از کاغذ دیواری‌ها در داخل خانه فکر می‌کنیم اما آن را می‌توانید در فضاهای بیرون نیز استفاده کنید. امروزه، بیشتر کمپانی‌ها در حال استفاده از تکنیک هایی برای ساخت پوشش های دیواری مقاوم در برابر بارندگی، آفتاب سوختگی(زرد شدگی) و دودی شدن هستند. استفاده از این‌ها را برای ایوان یا پیشخوان خانه خود استفاده کنید تا جلوه متفاوتی به آن بدهید.

۶- اضافه کردن بافت و دیده نشدن ناهمواری ها و ترک های روی دیوار

این روزها، کاغذ دیواری ها طرح هایی دارند که از بافت دیگر متریال ها نظیر چوب خام اصلاح نشده، بتن، آجر و سنگ  تقلید شده است. استفاده از این کاغذ دیواری ها به جای نمونه اصلی دو مزیت دارد. اول این که هزینه آن ها نسبت آوردن نمونه های اصلی بسیار پایین تر است مخصوصا اگر بخواهید کاغذ دیواری با طرح بتن را انتخاب کنید. دوم این که این کاغذ دیواری‌ها زحمت استفاده از متریال های خامی که می‌توانند کثیف شوند را ندارند. در صورت داشتن ناهمواری و ترک های کوچک روی دیوار این کاغذ دیواری ها به واسطه طرح دار بودنشان باعث دیده نشدن ترک ها و ناهمواری های دیوار خواهد شد.

به عنوان مثال اگر بخواهید از چوب اصلاح نشده واقعی روی دیوارهای خود استفاده کنید باید مرتب آن را از نظر قارچ، کپک و موریانه و دیگر آلودگی های ممکن چک کنید. یک راه حل ساده و تمیز می‌تواند استفاده از طرح های چوبی کاغذ دیواری باشد.

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

این پوشش دیواری الگوی مصنوعی کاشی ها را روی دیوار ایجاد کرده است.

۷- افزایش روشنایی

اگر اتاق شما تیره‌تر از چیزی است که ترجیح می دهید چرا چندتا چراغ چشمک زن به آن اضافه نمی کنید؟ کاغذ دیواری نظیر آن چه در عکس می‌بینید در داخل بافت خود  چراغ های LED دارد و در اشکال و الگوهای متفاوت عرضه می شود.

این یکی دارای کریستال های سواروسکی نیز می‌باشد که نه تنها ویژگی برجسته این اتاق محسوب می‌گردد(به خصوص در شب)، بلکه منبع نور خوبی برای اتاق است. این ها همانند کاغذ دیواری‌های معمولی نصب می شوند ولی نیاز به پریز برق به آن ها اضافه شده است.

۸- گرایش به سمت ارگانیک

در خانه های خاص به ویژه در شهرها یا آپارتمان های بدون مقدار فضای سبز زیاد، کاغذ دیواری هایی که از با بافت علف و چمن تقلید می‌کنند می تواند جلوه ای ارگانیک و طبیعی به فضا اضافه کند که در صورت نبود آن ها شاید فضا زیادی خشک و تصنعی به نظر می‌رسید. مزیت دیگر آن این است که به طور معمول این ها یک انتخاب سازگار با محیط زیست هستند چرا که اغلب از متریال های طبیعی پایدار مانند سیزال یا بامبو ساخته می‌شوند.

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

در این جا کاغذ دیواری طرح بامبو ، محل غذاخوری را در این اتاق پذیرایی پلن باز تعیین می‌کند و به آن بافت و گرما اضافه می‌کند.

۹- اثرهای تماشایی جذاب

کاغذ دیواری های طرح نقاشی موقعی که به دنبال یک اثر هنری دراماتیک باشید گزینه بسیار خوبی هستند اما قیمت آن ها لزوما به همان میزان اثرهای هنری واقعی نیست. اگرچه آن ها ارزان هم نیستند اما به طور کلی از نقاشی های رده بالا کم هزینه تر هستند.

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

در این اتاق خواب یک کاغذ دیواری طرح پوستری نگاه‌ها را به سمت خود جذب کرده و پالت رنگی حمام را به خود  اختصاص داده است.

۱۰- ایجاد یک ویژگی خاص مطابق با سلیقه شخصی

چاپ کاغذ دیواری های سفارشی روش خوبی برای رسیدن به جلوه ای خاص و منحصربه فرد می‌باشد و بسیاری از کمپانی ها کاغذ دیواری های برچسبی موقت را برای این کار ارائه می‌دهند. بنابراین اگر خواستید کاغذ دیواری اختصاصی خود را جابه جا کنید به سادگی می‌توانید آن را بکنید و به جای دیگر بچسبانید. شما می‌توانید الگوهای مختلف را در اتاق های متفاوت امتحان کنید یا این که روی یکی از طرح‌ها متمرکز شوید.

برخی از کمپانی ها حتی گزینه هایی ارائه می ‌دهند که قابل نقاشی شدن هستند و شما می توانید با این ها برای خود یک پوستر دیواری اختصاصی بسازید.

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

اصلاح عیب های طراحی و پوشاندن ترک های دیوار با کاغذ دیواری

فراتر از دیوارها

درحالی که کاغذ دیواری‌ها به طور معمول روی دیوارها استفاده می‌شوند تا نقایص آن را بپوشانند یا روی عناصری که شما می‌خواهید تاکید کنند، این مزیت آن می‌توان برای جاهایی غیر از دیوار نیز بهره برد. کاغذ دیواری می‌تواند ویژگی تاکیدی خاصی برای یک کابینت یا کمد باشد. به دنبال چیزی جالب و خیره کننده باشید تا به آن ها ویژگی خیره کننده و تماشایی بدهید.

 

 

منبع:  پویانو 

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

آرامش با رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ: بسیاری از رنگ ها ،‌ طرح هایی مثل شورون و راه راه ،‌ لوستر های درخشان ممکن است برای هر کسی مناسب نباشد. برای خانه ای که می خواهد ظرافتی بی انتها را به نمایش بگذارد و حس آرامش را در بدو ورود به منزل به افراد منتقل کند ،‌ شاید هیچ انتخابی بهتر از رنگ سفید نباشد. طیف رنگی شیری کرمی برای سنگ مرمر فوق العاده و کلاسیک و یا رنگ سفید خالص یکدست ، می تواند آرامش و صلح را القا کند. در دکوراسیون داخلی ۴ خانه ای که در این مطلب وجود دارد ، به طور گسترده رنگ سفید به کار رفته است ، همراه با سایه هایی از رنگ های مکمل مثل خاکستری ، خاکستری مایل به قهوه ای و چوب طبیعی. هر کدام از خانه ها منحصر به فردند اما تم سفید غلبه می کند. به دور از حس خسته کنندگی ، استفاده از رنگ سفید در واقع اجازه می دهد که یک حس فوق العاده از تغییر احساس شود که در آن سایه ها و نور طبیعی به نقطه ی کانونی طراحی خانه مبدل گشته اند. شما هم می توانید از دکوراسیون این خانه ها برای به کار گیری رنگ سفید در دکور منزلتان الهام بگیرید:

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

خانه ی اول ، یک واحد مسکونی شخصی در یک باشگاه ورزشی و تفریحی در  wroclaw است. موقعیت آن زمانی که به داخل خانه نگاه می کنید دیگر تعجب آور نیست. بسیاری از سطوح آن با استفاده از سنگ مرمر سفید نرم و صاف ساخته شده است. اما ممکن است وجود سنگ مرمر فضا را کمی سرد و بی روح کند ، به همین علت از عناصری در سراسر خانه برای گرم کردن فضا استفاده شده است. به کار گیری رنگ خاکستری در ملحفه ها ، اثاثیه و لوازم داخلی و همینطور در فرش  نرم و ضخیم فضا می تواند حس صمیمیت و گرمای زندگی را ببخشد. مجسمه های خلاقانه و چراغ های به کار رفته در طراحی منحصر به فرد خانه نیز به هر چه خیره کننده تر کردن آن می افزاید.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

طراحی خانه ی دوم بسیار گرم تر است. مبل کرم رنگ دعوت کننده به نظر می رسد و تونالیته های خنثی و وجود طبیعی گرمابخشی خاصی را برای خانه فراهم می کند.

 

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

c2

در خانه ی سوم ، رنگ سفید روشن فضایی مدرن ارائه می دهد در حالی که انتخاب های هنری که در آن صورت گرفته است وجود خلاقیت را ابراز می کند. دیوار ها ،‌کانتر ها و سقف همگی به رنگ سفید خیره کننده ای هستند. این خانه دارای فضای پلان باز است که آشپزخانه را به غذاخوری و به نشیمن متصل می کند. تنها تیرگی که مشاهده می شود ،‌ در روکش چوبی تیره ای است که در برخی قطعه های کلیدی به کار رفته است و این اطمینان را می دهد که اتاق در مقابل نور شدید روز به نقطه ی کور تبدیل نمی شود.

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

d1d3

خانه ی آخر شاید دنج ترین و نقلی ترین خانه در این مجموعه باشد. کفپوش چوبی روشن به خوبی به عنوان مکملی برای دیوار های سفید قرار می گیرد در حالی که بافت ها تاثیر کلی را نرم می کنند. مثل خانه های قبلی ، در این خانه هم رنگ خاکستری به علاوه ی چند قطعه ی چوب تیره برای ایجاد طراحی واحد ،‌هارمونی دار و دوست داشتنی به کار رفته است.

 

منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

چیدمان مبلمان مناسب برای اتاق پذیرایی‌های کوچک و تنگ

در این مقاله به نحوه چیدمان صندلی‌ها، مبلمان و پاف ها برای حداکثر رساندن جای نشستن و راحتی در فضاهای نسبتا کوچک توجه می‌پردازیم. بازی با چیدمان مبلمان ممکن است رویای سرگرم کننده طراحی دکوراسیون باشد. اما این زمانی است که شما فضای کافی برای مانور دادن داشته باشید. اما اگر فضای اتاق پذیرایی شما ۲۰ متر یا کوچکتر باشد شاید در نحوه قرار دادن مبلمان برای داشتن جای نشستن کافی در اتاق احساس سردرگمی کنید.
برای حل این معضل طراحی، در این جا برترین شیوه‌های چیدمان مبلمان برای فضاهای کوچک و نیز چند نکته کلی که می‌توانید برای حداکثر استفاده از فضای یک اتاق استفاده کنید را ارائه می‌کنم.

۱-مبلمان چند تکه (سکشنال)+ صندلی های کوچک
در فضاهای کوچک، روش شماره ۱ من برای فراهم کردن حداکثر انعطاف برای جای نشستن، استفاده از یک مبل سکشنال بزرگ و صندلی های جمع و جور با سایز اروپایی (مانند صندلی های مدرن سبک و کوچک اواسط قرن بیستم) می‌باشد.
مبل بزرگ برای شما فضایی را فراهم می‌کند که وقتی تنها هستید می‌توانید روی آن لم دهید یا می توانید چندین میهمان را در یک دورهمی روی آن جای دهید. صندلی‌های اضافه نیز در صورت نیاز موجود هستند بدون این که فضای زیادی را اشغال کنند. به علاوه آن ها از نظر بصری نیز کنتراست زیبایی با مبلمان برقرار می‌کنند.

۲-مبلمان سکشنال بدون دسته
البته، هر اتاق پذیرایی کوچکی مانند مثال اول از یک یا دو سمت کاملا باز و گسترده نیست. در یک اتاق خیلی تنگ، یک مبل سکشنال می‌تواند واقعا فضای نشستن شما را به حداکثر برساند بدون این که فضای خانه تان را محقرتر از چیزی که هست نشان دهد.
از بزرگترین مبلمان‌های گوشه ای مدرنی که می‌توانید پیدا کنید استفاده کنید و بهتر است این مبل در امتداد دیوار کشیده شده باشد تا جلوه یکدست تری پدید آید. این ها صاف تر هستند و به راحتی به دیوار می‌چسبند، برخلاف مبلمان های دسته دار قدیمی که کمی بین دسته آن ها و دیوار فاصله ایجاد می‌شد و در نتیجه فضای بیشتری را اشغال می‌کردند.
به جای استفاده از صندلی های جانبی در این اتاق، از صندلی های ناهارخوری که با ظاهر اتاق پذیرایی شما هماهنگ هستند استفاده کنید و آن ها را فقط زمانی که نیاز داشتید بیرون بیاورید تا در بقیه اوقات فضای اتاق آزاد بماند.

۳-دو لاو ست
گزینه دیگر به ویژه زمانی که در اتاق پذیرایی خود تلویزیون نگداشته اید استفاده از دو لاو ست روبروی یکدیگر و در صورت داشتن فضا گذاشتن یک یا دو صندلی اضافه در کنار آن دو می‌باشد.با این روش، دو نفر می‌توانند به طور جداگانه روی هر کدام لم بدهند که این مخصوصا برای زوج ها بسیار مناسب است و نیز چهار نفر یا بیشتر می‌توانند در این جا روبروی هم و چهره به چهره مکالمه یا بازی شطرنج داشته باشند.

۴-مبل طویل+پاف مخملی
در اتاق های تونلی شکل که در یک طرف آن مسیر رفت و آمد استریال بهترین روش این است که از صندلی های جانبی در مقابل مبلمان استفاده نکرده و به جای آن از یک پاف مخملی به عنوان راه حلی سرگرم کننده استفاده کنید. در شب، هنگام تماشای فیلم این پاف جای خوبی برای قرار دادن کاسه ذرت بو داده و دراز کردن پاهای تان است. در دورهمی های با تعداد افراد بیشتر نیز می‌توانید این پاف مخملی را به دیوار تکیه دهید تا جای نشستنی برای دوستان صمیمی تان فراهم شود.
از پاف مخملی محکمی استفاده کنید نه از نوع پف کرده تا بتوانید به عنوان یک صندلی راحت از آن استفاده کنید و سطح آن نیز به اندازه کافی سفت باشد تا بتوانید روی آن یک سینی پذیرایی را قرار دهید.

۵-مبل+ یک جفت پاف
اگر قصد دارید به جای یک پاف از دوتای آن ها استفاده کنید، از طریق چند روش انعطاف پذیری بیشتری دارید. شما همیشه می‌توانید یکی را به عنوان صندلی و دیگری را به عنوان میز استفاده کنید یا آن ها را در جهات مختلف قرار دهید تا جریان رفت و آمد را آسان تر کنید. فرقش این است که شما با دو پاف الزاما نمی‌توانید به همان تعداد افراد یا تعداد اسنک یا بازی که می‌توانستید روی سطح جدا نشده آن قرار دهید را جای دهید.
اگر فضای بیشتری برای نشستن و فضای سطح می‌خواهید از یک پاف استفاده کنید و اگر دنبال راحت تر کردن مسیر رفت و آمد هستید از دو یا سه پاف استفاده کنید.

۶-مبلمان+چهارپایه یا پاف+میز بلند
اگر اتاق پذیرایی شما گاها جای غذا خوردن شما نیز هست می‌توانید میز عسلی خود را با یک میز ناهارخوری کوچک که ۲۴ تا ۳۰ سانتی متر قطر داشته باشد جابه جا کنید و چند چهارپایه یا پاف در زیر آن قرار دهید.
این میز ناهارخوری کل عرض مبل شما را نمی‌گیرد بنابراین وقتی روی آن لم داده‌اید احساس نمی‌کنید که فضای جلوتان زیادی بسته است، به علاوه، دیگر هنگام خوردن یک وعده غذایی با دوست خود یا جلوی تلویزیون به جای قوز کردن می‌توانید با راحتی و آرامش کامل غذا بخورید.

۷-مبل+ دو صندلی
این راه حلی عالی برای اتاق پذیرایی مناسب گفت و گو و بدون تلویزیون است. به علاوه این کار به شما این فرصت را می‌دهد تا بتوانید پارچه های مبلمان خود را برای اندکی تنوع در این فضای کوچک ترکیب و هماهنگ کنید. سعی کنید از پارچه های مختلفی برای هر سه تای این صندلی ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بعدا اندکی فضای خود را هارمونی تر کنید همیشه می‌توانید کوسن‌های هماهنگی را روی آن بیندازید.

۸-مبل بدون میز مرکزی
گاهی اوقات یک میز عسلی یا میز مرکزی نسبت به فضایی که اشغال کرده کارایی مناسبی ندارد، مخصوصا اگر یک میز تلویزیون عمیق با کشوهای فراوان با کاردبرد بیشتر در اتاق داشته باشید که این در فضاهای کوچک بیشتر اهمیت دارد تا این که چند میز عسلی گذاشته و بیهوده فضا را اشغال کنید.
یک میز قهوه باریک در انتهای هر مبل فضای کافی برای قرار دادن نوشیدنی ها دارد یا می‌توانید از یک چهارپایه کوچک به عنوان میز عسلی استفاده کنید که زمانی که مورد نیاز نبود در گوشه ای مخفی کنید.

۹-میزهای عسلی باز
به خاطر داشته باشید، صرف نظر از چیدمان مبلمانی که انتخاب می‌کنید، هرچه فضای بیشتری برای حرکت دادن راحت پاهای تان اختصاص دهید آن فضا برای شما راحت تر و دلپذیرتر خواهد بود. میزهای عسلی پایه داری که زیر آن باز باشد برای دسترسی به مبلمان و درراز کردن پاها راحت تر هستند بنابراین وقتی روی مبلی نشسته باشید احساس بی‌قراری و تنگی جای نشستن را ندارید.

۱۰-مبلمان و لوازم دیواری
در صورت امکان، به دنبال روش هایی برای حفظ مبلمان و لوازم از کف اتاق باشید. برای مثال چراغ های دیواری می توانند فضای ارزشمند کف اتاق شما را حفظ کنند. میزهای دسته مبلمان یا شلف های تعبیه شده در کنار دسته های مبل نیز می توانند باعث صرفه جویی در فضا شوند. سیم های دوشاخ چراغ های دیوارکوب که پشت مبل نصب شده اند مخفی از دید هستند بنابراین بدون انجام دادن هیچ کار پیچیده الکتریکی اتاق تان ظاهر منظم و یکدستی خواهد داشت.

۱۱-فضای بصری
علاوه بر فضای فیزیکی، با استفاده از رنگ‌های کم رنگ برای مبلمان و لوازم بزرگ نظیر میز تلویزیون یا سطح روی میز عسلی فضای بصری اتاق تان را نیز باز و گسترده نگه دارید. وارد کردن بالشت های سفید یا کم رنگ، جاهای نشستن را نیز از هم تفکیک می کند. با این روش وقتی که روی یک صندلی نشسته اید احساس نمی‌کنید که اتاق فضای بسته ای دارد و دیوار روبرو خیلی نزدیک شماست.

۱۲-مضایقه نکنید
این که فضای اتاق پذیرایی شما کوچک است بدین معنا نیست که باید در استفاده از لوازم دکوری مضایقه کنید. در وارد کردن چند اثر هنری برجسته و بزرگ یا پاشیدن چند رنگ متمایز با خیال راحت عمل کنید. این که تمام لوازم را در اندازه های کوچک انتخاب کنید فقط جلوه اتاق شما را شبیه خانه عروسک‌ها نشان می‌دهد اما الزاما باعث نمی‌شود تا فضای شما بزرگتر دیده شود درحالی که اثار هنری در مقیاس بزرگ می‌توانند واقعا باعث دور به نظر رسیدن دیوارها و در نتیجه بزرگ تر نشان دادن فضا شوند.

به علاوه، بهترین چیز در مورد یک اتاق کوچک این است چند رنگ و پوسته کوچک می‌تواند فورا آن را فوق العاده لوکس نشان دهد. یک مجسمه، یک دکوری پرزرق و برق یا صرفا چند شاخه گل تازه را کنار میز مبل خود قرار دهید آن گاه می‌بینید که چطور جلوه کل فضای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

منبع: پویانو 

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰


طراحی تالار عروسی Pleats.M / معماری Hironaka Ogawa

طراحی تالار عروسی Pleats.M ؛ صفحات تا خورده زیگزاگی، نمای این تالار عروسی را تشکیل می دهند که در شهر سایتامای ژاپن واقع شده است.

 

ساختمان Pleats.M که دارای دو طبقه می باشد، به عنوان اولین نمونه مجموعه تالارهای عروسی یک برند جدید در نظر گرفته شده بود و به همین خاطر از معمار این پروژه یعنی هیروناکا اوگاوا درخواست شده بود که یک هویت شاخص برای این طرح تعریف کند تا بتوان از آن به عنوان یک ویژگی در دیگر پروژه ها نیز استفاده کرد.

معمار پروژه در توضیح طرح خود عنوان می دارد: “برای به تصویر کشیدن شکوه یک مکان جهت برگزاری مراسم عروسی، ایده دیوارهای تاخورده را پیشنهاد دادم. این صفحات تاخورده با از هم باز شدن و در هم جمع شدن قابلیت تبدیل به هر شکلی را دارا هستند؛ بنابراین این دیوارهای تاخورده نه تنها برای این پروژه، بلکه برای پروژه های آینده ای که سایت آن ها هنوز انتخاب نشده نیز کاربرد دارند.”

دیوارهای داخلی ساختمان نیز دارای همین فرم تاخورده هستند، اما تاخوردگی آن ها به صورت معکوس صورت گرفته تا فرم وارونه نمای بیرونی را داشته باشد. این موضوع باعث می شود دیوارها اینطور به نظر برسند که ضخامتشان چیزی بیشتر از ضخامت یک صفحه فلزی نیست.

به غیر از پنجره ای که در امتداد قسمت پایانی نما قرار گرفته، برای جلوگیری از ایجاد اخلال در فرم شکست های نما پنجره دیگری در نظر گرفته نشده است. این طرح از ورود آلودگی صوتی جاده به داخل نیز جلوگیری می کند.

مهمانان عروسی از طریق یک درب ورودی با ارتفاع زیاد وارد سرسرایی می شوند که توسط یک راه پله به سالن طبقه اول راه دارد. این سالن کوچک شامل یک راهروی دارای نورپردازی، صندلی های طراحی شده و سقف دکوراتیو است.

پس از پایان جشن، مهمانان برای تشریفات پذیرایی به یک فضای بزرگ در طبقه همکف دعوت می شوند.

بقیه قسمت ها شامل یک اتاق انتظار با دو میز بزرگ می شود که تجهیزات نورپردازی آن برای همخوانی با فرم شکست های دیوار با فرم شکسته منظور شده اند.

هیروناکا اوگاوا استودیو طراحی خود را در سال ۲۰۰۵ تاسیس کرده است و همچنین یک سالن عروسی دیگر نیز طراحی کرده که دارای ستون هایی به شکل درخت می باشد.

توصیف پروژه از زبان هیروناکا اوگاوا:

این یک پروژه جهت طراحی مکان برگزاری عروسی است که در کنار یک جاده برون شهری واقع شده است. کارفرما خواستار ایجاد یک برند جدید برای برگزاری مراسم عروسی بود و به همین دلیل از من خواست تا طرحی خلق کنم که در گسترش پروژه های آن ها قابل تکرار باشد.

کارفرما همچنین خواستار یک کانسپت نوآورانه برای این مکان بود که انعکاسی از محیط خاص سایت باشد. به طور معمول سالن های عروسی عادی و سنتی از سایت هایی به این باریکی و با این فرم نامنظم استفاده نمی کنند.

طراحی تالار عروسی Pleats.M

طراحی تالار عروسی Pleats.M

من در اولین مرحله، با طراحی یک نمای کاملا بسته با فرم متفاوت مانع ورود آلودگی صدای ناشی از ترافیک جاده بین شهری شدم. برای ساخت بنایی که به طور همزمان دارای بیشترین سطح تماس با فرم نامنظم زمین و شکوه یک سالن عروسی باشد، ایده دیوارهای تاخورده را پیشنهاد دادم. این دیوارهای خاص شکسته، هم جنبه دکوراتیو دارند و هم به عنوان سازه بنا عمل می کنند.

طراحی تالار عروسی Pleats.M

به علاوه، این تاخوردگی ها سایه هایی به وجود می آورند که با توجه به موقعیت خورشید در فصول مختلف به آرامی تغییر شکل می دهند. این دیوارهای شکسته در جهت دیگر خود دارای الگوی معکوس هستند؛ بنابراین حتی یک صفحه تاخورده به تنهایی و همزمان دارای ظاهر متفاوتی در بیرون و درون است. فضای داخلی به جهت عملکرد این مکان درون گرا در نظر گرفته شده است. با این حال، من قصد داشتم با استفاده از دو بخش مهم از دیوارها فضای درون و بیرون را به یکدیگر ارتباط دهم؛ یکی در ورودی اصلی از جانب جاده بین شهری و دیگری در راه دسترسی جاده داخلی شهر.

طرح مورد نظر این بود که با اضافه شدن سرسرای ورودی، سالن نیم طبقه، محل برگزاری، سالن انتظار و سرویس های بهداشتی به فضای بین دو دیوار، صفحات تاخورده از داخل نیز برجسته به نظر آیند. این صفحات می توانند با باز شدن و جمع شدن تغییر شکل دهند؛ بنابراین ایده دیوارهای شکسته نه تنها برای این پروژه، بلکه برای پروژه های آینده در سایت های دیگر نیز مناسب به نظر می رسد.

با توجه به فاکتورهای مذکور، نام Pleats را با الهام از فرم معماری ساختمان انتخاب کردم و فرم این تاخوردگی را در طراحی تجهیزات، مبلمان و حتی لوازم سالن به کار بردم.

طراحی تالار عروسی Pleats.M

طراحی تالار عروسی Pleats.M

چین خوردگی بر روی لباس می تواند نمایانگر شکوه و تمول باشد. استفاده از این شکست ها از یک قانون کاملا ساده پیروی می کند. تاخوردگی های متفاوت عملکردهای مختلفی مانند سازه، دکوراسیون و بازتاب صوتی دارند؛ در نتیجه دیوارهای شکسته، فضاهای مختلفی برای مراسم عروسی ایجاد می کنند.

عملکرد: سالن عروسی

موقعیت: سایتاما، ژاپن

سازه: قاب فلزی

مساحت سایت:  ۱۴۸۷٫۴۶ sqm

مساحت ساخت: ۱۰۳۳٫۱۹ sqm

مساحت کل طبقات: ۱۳۹۸٫۸۹ sqm

سایت پلان

پلان طبقه همکف

پلان طبقه دوم

برش ها

نمای غربی

نمای شرقی

 

منبع:  پویانو

  • سمانه عزیزی