دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

دکوراسیون و معماری داخلی

۹ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی “Pei”

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی ” Pei Partnership Architects” ، با همکاری شرکت معماری جوانگژو “Guangzhou HSArchitectss” به عنوان برندگان مسابقه طراحی برای مرکز فرهنگی ناهنهای در منطقه فوشان چین انتخاب شدند. طرح برنده در جستجوی خلق یک ” پلازا مدنی جدید” بوده است که همه عناصر برنامه‌های فرهنگی آن از طریق یک تعادل میان ساختار و  فضای خالی به یکدیگر اتصال داشته باشند.

طراحی مرکز فرهنگی نانهای

طراحی مرکز فرهنگی نانهای

این بنا در زمینی با ۴۰۰ متر طول  و ۱۵۰ متر عرض قرار گرفته است که رو به دریاچه پارک قیاندنگ می باشد. این مجموعه با مساحتی برابر ۱۳۰۰۰۰ هزار متر مربع ( ۱۴۰۰ هزار فوت مربع) شامل یک کتابخانه، فضاهای نمایشگاهی علمی و هنری، امکانات ورزشی، و سالن‌های اجرا، به همراه دیگر امکانات فرهنگی می باشد. این سایت که در میان جاده‌های با ترافیک سنگین، متروهای زیرزمینی و مراکز حمل نقل ایستگاه‌های اتوبوس گرفتار است، چالش طراحی آن فراتر از یک معماری ساختمان، بلکه سازماندهی یک بافت شهری عالی‌تر می باشد.

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

این هدف با ایجاد تعادل میان خود سازه و فضای خالی در این مجموعه فرهنگی به دست رسیده است، فلسفه‌ای که با ذات یک کانسپت چینی و تهذیب فرهنگی در ارتباط است.

03_bird_eyes_view_west
04_perspective_east

معماران این طرح توضیح می دهند ” مفهوم فضا در زبان چینی به این معنی است که فضای خالی یا باز ، بی اهمیت‌تر از وجودیت فیزیکی نمی باشد. به طور مشابه، خوشنویسی چینی بر روی تعادل میان فضای خالی و هستی تاکید دارد، گاهی اوقات حتی یک خلأ عمدی ایجاد می شود تا وجود و هستی آن چه که موجود است کامل شود.”

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

فضایی که به مردم این امکان را می دهد که همگی در کنار یکدیگر جمع شوند و ایده‌های خود را آزادانه به تبادل بگذارند، چرا که رمز شکل گیری عناصر فرهنگی همین می‌باشد. مهمتر از همه، این مکان می‌تواند یک فضای گردهم آیی بدون هیچ برنامه از پیش تعیین شده به شمار رود.

01_elevation_east

 

 

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

02_diagram_massing03_diagram_massing04_diagram_massing05_diagram_massing06_diagram_massing07_diagram_massing08_diagram_massing09_diagram_massing

بر اساس درکی که از شکل گیری فرهنگی و گفتگوهای مربوط به بافت شهری انجام گرفته ، ما این تصمیم را گرفتیم که فضای مرکزی مرکز فرهنگی نانهای لازم است که دارای یک فضای خالی  “VOID” باشد که با حرکتی دعوت پذیر حضور عموم افراد را در تمامی ساعت ها ؛ به این “پلازای مدنی جدید” که ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته باز می باشد امکان پذیر نماید.

07_plan_masterplan10_diagram_plaza

بنابراین، ضروری‌ترین هسته فضای این مرکز فرهنگی به فضای باز عمومی اختصاص داده شده است، و یک معماری پاسخگوی صادقانه به نیازهای جامعه به شمار می رود.

 

“پلازای مدنی جدید” به صورت مجموعه‌ای فراگیر در اطراف یک مرکز توپولوژی ” غیرواحد” طراحی شده است که که با الهام از معماری بومی به جریان باد جنوب شرقی اجازه می دهد از میان واحدها گذر کند و مناطق سایه داری را فراهم نماید که از بازدیدکنندگان در مقابل تابش خیره آفتاب محافظت می نماید.

مرکز فرهنگی

مرکز فرهنگی

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی "Pei"

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی “Pei”

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی "Pei"

مسابقه طراحی مرکز فرهنگی نانهای ؛ شرکای معماری پی “Pei”

01_section_perspective_library

معماران این پروژه توضیح می دهند “با به یغما گرفتن تاثیرات کوه، رودخانه ، و ابرهای منظقه گوانگژو لینگنان به همراه تاثیرات و مشخصات مسکن سنتی محلی منطقه ، ما سعیمان بر این بوده است که برای پروژه نانهای ، به غیر از توجه به شکل فیزیکی به اجرای متافیزیک از طریق بالابردن فضل شاعرانه و احساسی مورد نیاز شهروندان اقدام نماییم.”

” در مرکز فرهنگی جدید نانهای که برای نسل‌های بعدی آماده می شود به دقت به حفظ میراث فرهنگی توجه شده است.”

 

منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

خیره‌کردن نگاه‌ها: چطور به نقاط کانونی در دکوراسیون داخلی هویت ببخشیم؟!

نقاط کانونی در دکور0اسیون داخلی ؛ مفهوم «نقطه‌های کانونی» اغلب در مباحث مربوط به دکوراسیون مطرح می‌شود، اما چطور باید این  اجزای طراحی به ظاهر خیلی مهم را تعریف و مشخص کنیم؟ در این راهنما، شرح خواهم داد که نقطه های کانونی واقعا چیستند که اگر یکی از آن‌ها را خواستید وارد کنید چطور این مفهوم را در فضای اتاق خود پیاده کنید.

1

نقطه‌ی کانونی چیست؟

روش‌های متعددی برای تعیین یک نقطه‌ی کانونی وجود دارد. در عکاسی یا نقاشی، نقطه‌ی کانونی به معنای واقعی کلمه نقطه‌ای است که در آن چشم یا لنزی که عکس را گرفته روی آن تمرکز کرده است.

به طور مشابه در طراحی داخلی نیز نقطه‌ی کانونی بخشی است که به خاطر متمایز بودن بر دیگر بخش‌ها توجهات را به سوی خود  معطوف می‌کند. این نقطه می تواند یک قطعه‌ی ویژه و خاص مانند یک تابلوی هنری بزرگ یا دسته ای از اشیاء نظیر این نقاشی قرار داده شده در بالای شومینه‌ تیره رنگ باشد. هر چیزی که باشد و به هر دلیلی (رنگ، نقش و اندازه) که باشد، یک نقطه‌ی کانونی چشم‌ها را بیشتر از دیگر بخش‌های اتاق به سمت خود می‌کشاند.

2

به یاد داشته باشید که نقطه‌ی کانونی الزاما نباید یک دیوار یا بخشی از دیوار باشد. فرش ها یا کفپوش‌ های متمایز، چراغ‌های آویز و حتی مبلمان ها هم می‌توانند جلوه‌ی بصری قوی داشته باشند که بتواند نگاه ما را به خود جذب کند.

در این جا، فرش زیبای پهن شده در این اتاق نشیمن، همراه با میز جلومبلی بزرگ تیره رنگ و لوستر، یک نقطه کانونی در وسط اتاق می‌سازد که نگاه ها را به جای این که تنها به دیوارها معطوف کند به نمای کل فضای اتاق جلب می‌کند.

3انتخاب‌های متعدد

آیا می‌توانید نقطه‌ی کانونی این اتاق را تشخیص دهید؟ بسیاری از مردم ممکن است بگویند شومینه و دیوار تلویزیون که در اطراف آن‌ها مبلمان چیده شده است. برخی نیز ممکن است بگویند پنجره‌ی بزرگ دراماتیک با منظره‌ی عالی طبیعت که در تمام طول روز بدون پوشش می‌باشد. برخی نیز ممکن است سقف را مخصوصا به خاطر ارتفاع بلند و تاکیدهای ویژه‌اش و یک نورپردازی با لوستر زیبا به  عنوان نقطه‌ی کانونی بگیرند.

چیزی که من به عنوان نقطه‌ی کانونی این تصویر انتخاب می‌کنم تمام موارد مذکور می‌باشد. این تصور که یک اتاق باید تنها یک نقطه کانونی منحصربه فرد باشد اسطوره‌ای بیش نیست. اتاق ها با ویژگی‌ها و عملکردهای متعدد ساختار پیچیده‌ای دارند، بنابراین قائل شدن بیش از یک نقطه‌ی کانونی برای آن ها امری بدیهی است.

4

ایده‌ی پذیرفتن نقطه های کانونی متعدد می‌تواند در هر اتاقی اعمال شود، اما آن به ویژه برای اتاق‌هایی مناسب است که اندکی بزرگتر و دارای بخش‌های عملکردی متعدد هستند. این اتاق خواب مجلل تاج تختی تماشایی دارد. اما بخش‌های دیگر اتاق هم نظیر این مبلمان که درست در کنار این پنجره‌ی رویایی قرار گرفته است و نیز شومینه ی آن دارای جلوه ی زیبایی می‌باشند.

قرار دادن تمام زیبایی‌های اتاقی روی یک دیوار باعث می‌شود فضا غیرمتعادل و بی قرینه به نظر برسد. اما ایجاد نقطه‌های کانونی متعدد در جاهای مختلف اتاق باعث می‌شود که نگاه‌ها در کل فضای اتاق بچرخند و فضا را بی قرینه و غیرمتعادل نبینند.

5قانون ۳ تا

در واقع، هیچ محدودیت مطلقی درمورد تعداد نقطه های کانونی در یک اتاق وجود ندارد. با این حال اگر به نگاه طراح‌تان کمتر اعتماد دارید و به دنبال یک قانون مفید و کاربردی هستید؛ با داشتن حداکثر ۳ نقطه‌ی کانونی می‌توانید اطمینان داشته باشید که فضای تان بیش از حد شلوغ نشده و هنوز ظاهری منظم دارد. در فضاهای کوچکتر حداکثر ۲ نقطه‌ی کانونی مطمئن‌ترین گزینه است. این یک قاعده‌ی لازم الاجرا نیست اما کار را آسان تر می‌کند.

6نقطه‌های کانونی غالب

با همه این گفته‌ها، هنگامی که چندین نقطه کانونی وجود داشته باشد، باید در نظر داشته باشید که یکی از آن‌ها را به عنوان نقطه‌ی کانونی غالب انتخاب کنید. این به فراهم کردن اتاقی با حس ساختار بصری کمک می‌کند.

نگاه ما یک نقطه‌ی قوی برای شروع و تمام کردن در هنگام بررسی فضای اتاق و پیدا کردن دیگر نقطه‌های کانونی دارد که این حسی از نظم و ترتیب را به ذهن ما منتقل می‌کند. این حس منطقی از ساختار، می‌تواند کمک کند که فضایی دارای اشیاء دیدنی زیادی باشد بدون این که حس درهم ریختگی و شلوغی را منتقل کند. بنابراین شما می‌توانید به جلوه‌ای روح نواز و سرزنده دست پیدا کنید بدون این که باعث بی نظم بودن ظاهر فضای خود شوید.

7

اغلب، این زمانی است که اصطلاح«دیوار تاکیدی» مطرح می‌شود. استفاده از رنگی تیره و متمایز یا نقشی چشم نواز روی یک دیوار نقطه کانونی غالبی نسبت به بقیه ایجاد می‌کند. در این گزینه، رنگ تیره اطراف شومینه آن را حتی دراماتیک‌تر از این پنجره‌های زیبا نشان می‌دهد. اگر به جای دیوار، پنجره‌ها به این رنگ نقاشی می‌شدند آن وقت احتمالا پنجره‌ها جذاب ترین جلوه این اتاق می‌بودند. در این اتاق می توان هر دوی آن ها را به کار برد.

این نه تنها روشی برای تعیین نقطه کانونی غالب است بلکه روشی کاربردی و موثر می‌باشد.

8روش پیدا کردن نقطه‌های کانونی

از کجا باید بدانید که نقطه کانونی اتاق تان کجا باشد؟

خوشبختانه، نقطه های کانونی اغلب به آسانی از روی شکل اتاق قابل تشخیص هستند. بسیاری از اتاق‌ها، با وجود این که از نظر فنی باید بیش از ۴ دیوار داشته باشند تنها چند دیوار کامل دارند که می‌توانند به نقطه‌های کانونی تبدیل شوند. هنگامی که شما دیوارهای دارای در یا کمد را حذف کنید آنگاه تنها یک یا دو دیوار باقی می‌ماند که کاملا خالی است.

به این مثال توجه کنید که در آن اتاق از دو طرف باز می‌باشد. این باعث می‌شود که تنها دیوار دارای شومینه و دیوار دوم برای نصب تلویزیون باقی بماند. دیوار تلویزیون جای کار زیادی دارد و بدیهی است که مبلمان در روبروی آن قرار می‌گیرد. بنابراین آن به طور پیش فرض ساده‌ترین انتخاب برای نقطه کانونی غالب محسوب می‌شود.

9ضمنا نقطه کانونی از طریق کارکرد آن در اتاق نیز قابل شناسایی است. اگر اتاق کوچکی تنها یک کارکرد منحصربه فرد مانند تماشای تلویزیون یا خوابیدن داشته باشد، بالتبع تنها دارای یک نقطه کانونی می‌تواند باشد. اما هنگامی که اتاقی دارای کارکردهای متعدد باشد، داشتن یک نقطه کانونی برای هر کدام از کارکردها امری معقول به نظر می‌رسد.

در این جا، این پنجره نقطه کانونی اصلی اتاق هنگام گفت و گو کردن و خواندن در اوقات روز می‌باشد. اما پیانو در طول شب(با رفتن آفتاب) جلوه بیشتری پیدا می‌کند. در نهایت به سختی می‌توان گفت که پیانوی تیره رنگ براق نقطه‌ی کانونی غالب این اتاق نیست. از این رو طراح آن را با پرده‌های زرد شادابی دربر گرفته است. اگر بخشی از منزلتان یا وسیله‌ای در آن به طور آشکاری جذب‌کننده توجهات است با آن مقابله نکنید بلکه این اثر را تقویت کنید.

10انتخاب نقطه کانونی غالب

در نهایت، هنگامی که در حال انتخاب قوی ترین نقطه‌ی کانونی یک اتاق هستید، ممکن است بخواهید به ساده‌ترین گزینه متوسل شوید. یعنی انتخاب دیوار یا بخشی که موقع ورود به اتاق اولین چیزی است که با آن برمی‌خورید.

در این مثال، دیوار تلویزیون موقعی که روی مبل برای تماشای تلویزیون تکیه زده اید بدون شک یک نقطه کانونی است. اما هنگام ورود به این اتاق،    کاغذ دیواری تاکیدی که اطراف درهای ریلی را فراگرفته است به عنوان نقطه کانونی غالب محسوب می‌شود و شما را به  داخل اتاق می‌کشاند.

11پنجره‌ها

معمولا قرار دادن پنجره ها به عنوان نقطه کانونی منحصربه فرد یک اتاق امری وسوسه انگیز است. بعد از همه این که چه کسی می‌تواند اعتراف کند که تمایل دارد به جای تماشای قطعه ی زیبایی از طبیعت به تلویزیون نگاه کند؟

در حالی که پنجره ها جلوه ی ویژه ای در طول روز دارند، ولی اغلب در طول شب از جذابیت شان کاسته می‌شود. اگر کل دکور شما منحصرا متمایل به پنجره می‌باشد، آن گاه چه چیزی نقطه کانونی شما را هنگامی که خورشید غروب می‌کند سرپا نگه می دارد؟

با متعادل کردن یک پنجره با یک یا دو نقطه ی کانونی دیگر(نظیر برخی دکوری ها یا آینه های بزرگ) می‌توانید مطمئن باشید که نمای جذاب اتاق تان در طول شب نیز حفظ خواهد شد.

12در ضمن، به خاطر داشته باشید که تعیین یک نقطه کانونی غالب بیشتر در مورد ساختار درک کلی شما از کل اتاق تان می باشد تا در مورد سفت و سخت کنترل کردن نگاه‌ها.

قرار دادن تمام مبلمان به سمت پنجره‌ها معقولانه به نظر نمی‌رسد اگر تصمیم نداشته باشید که برای مدت زیادی به پنجره ها خیره شوید.

در مورد این که چه جایی از اتاق در طول روز بیشترین استفاده را دارد یا به طور طبیعی بیشترین توجه را به سمت خود جلب می‌کند بیندیشید. ممکن است این مکان، پنجره باشد. اگر نیست، اجازه دهید چیز دیگری کانون توجه اتاق قرار بگیرد در عین این که هر زمان که خواستید می‌توانید به منظره ی پشت پنجره نگاه کنید.

13ورودی ها

در ورودی یک خانه، نقطه ی کانونی معمولا باید درب آن باشد. درب ورودی نگاه ها را به سوی خود می‌کشاند پس معقول به نظر می‌رسد که آن را به عنوان نقطه کانونی بپذیرید.

در این جا، رنگ متمایز درب باعث می‌شود که نسبت به نقطه کانونی مجاور (با کنسول و تابلوهای دیواری) غالب شود. هر دوی آن‌ها ظرافت‌های زیادی دارند، اما اثر این رنگ برجسته و متمایز بیشتر است. در کل، رنگ زدن روشی عالی برای ایجاد نقطه کانونی در کمترین زمان است.

14هم ترازی

در اتاق هایی با چندین نقطه کانونی، هم تراز کردن بزرگترین نقطه کانونی در امتداد یک محور نظم بیشتری به اتاق می‌دهد. در این جا جلوی مبل‌ها به سمت مرکز خیالی اتاق می‌باشد و شومینه و لوستر هر دو روی همان مرکز قرار گرفته‌اند.

دوباره به عکس ورودی خانه با درب آبی رنگ نگاه کنید. این فرش قرمز با درب خانه هم‌تراز است، اگرچه درب از نظر فنی اندکی از مرکز دیوار فاصله دارد. حفظ این عناصر دراماتیک در طول یک محور باعث می‌شود که آن ها به هم مرتبط باشند به جای این که رقیب یکدیگر باشند.

15اتاق‌های ناهارخوری و پذیرایی

اتاق‌های ناهارخوری و نشیمن معمولا تعداد زیادی صندلی دارند، بنابراین اغلب ترفند قبلی در مورد هم ترازی را می‌توان در آن‌ها اعمال کرد.

در این جا دوباره، بزرگترین نقطه کانونی(شومینه‌ای با رنگ تیره) روی مرکزی که از طریق مبلمان، چارپایه‌ها، میز جلومبلی و حتی جهت الگوی فرش تعریف شده قرار گرفته است.

دیوار دیگر نیز می‌تواند به عنوان نقطه کانونی قالب در نظر گرفته شود اما احتمالا با این طرح چینش مبلمان به خوبی هماهنگ نمی‌شود.

به همین دلیل، ابتدا به طرح‌بندی مبلمان خود قبل از تعیین نقطه کانونی‌تان نگاهی بیندازید سپس اجازه دهید بهترین چیدمان ممکن برای مبلمان هدایت‌گر شما باشد. هر نقطه کانونی که مبلمان به سمت آن بود همان بهترین است.

16پلن بازها

در یک فضای پلن باز با بخش‌های مجزا برای نشستن یا دیگر کارکردها، برای هر کدام از آن‌ها یک نقطه کانونی در نظر بگیرید. در این مورد، نقطه‌های کانونی، دیوار تلویزیون و لوستر آویزان در بالای میز ناهارخوری می‍‌‌تواند باشد.

بعد از آن می‌توانید حتی نقطه‌ای کانونی بین آن ها در نظر بگیرید که کل فضا را با یکدیگر به هم مرتبط کند یا این که آن را به همان حالت برای داشتن نمایی مقهورانه رها کنید. از نظر من، اگر این تابلوی نقاشی را حذف کنید فضا کمی بی انرژی به نظر می‌رسد اما این به سلیقه‌ی شما بستگی دارد.

در هر صورت، این تابلوی نقاشی به عنوان نقطه‌ی کانونی کل فضا و نه تنها یک بخش آن عمل می کند. قرار دادن یک نقطه کانونی روی خط تقسیم بین زون‌های فضا باعث می‌شود که اتاق فضای یکدست‌تر و هارمونی‌تری داشته باشد.

17در کل، ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق، روشی برای کمک به جهت دادن نگاه‌ها و منتقل کردن حسی از نظم و ساماندهی است. این قانون الزاما امری با قوانین سختگیرانه نیست و مشخصا علمی دقیق در مورد آن وجود ندارد.

اگر اتاقی پرهرج و مرج به نظر می رسد یا مطمئن نیستید که کجا رنگ یا الگوی جدیدی که به دنبال آن هستید را اضافه کنید، این روش‌ها شما را در پیدا کردن نقطه کانونی که بتواند در انتخاب طراحی‌تان بهترین تاثیر را داشته باشد کمک می‌کند. با این حال اگر اتاق شما بدون یک نقطه کانونی ظاهر کاملا مناسبی دارد در مورد آن نگران نباشید. تنها روی لذت بردن از فضای زیبای منحصربه فردتان تمرکز کنید.

منبع: پویانو 

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

۲۱ شغلی که با مدرک معماری می‌توانید داشته باشید!

مدرک معماری ؛ گرفتن مدرک معماری کار دشوار و زمانبری است ولی می‌تواند عاقبت بسیار خوبی داشته باشد. برخلاف آن، بسیاری از فارغ التحصیلان نمی‌دانند از کجا شروع کنند و هنوز مطمئن نیستند که می‌خواهند معمار شوند یا نه. در لیست زیر ۲۱۱ شغل که فارغ التحصیلان معماری می‌توانند داشته باشند آورده شده است.

1

 

  1. معمار منظر

طراحی منظر، شامل زیرساخت‌ها، مکانهای عمومی، کشاورزی و جنگلی برای ساختن شبکه‌هایی که فضاهای شهری و روستایی را به متصل کند و یا مهم تر از آن پاسخگویی به جهانی شدن و تغییرات آب و هوا بسیار مهم است. معماری لندسکیپ در ارتباط با مدیریت طوفان‌های آبی، ترمیم محیط زیست و بازسازی محیط‌ در بین کاربردهای دیگر است و اگر علاقه‌مند به منظر هستید این راه مناسبی برای  شماست.

2

  1. برنامه‌ریزی شهری

باتوجه به رشد روزافزون جمعیت در مناطق شهری و تغییر شرایط شهرها، مسیری را برای معماران تعریف می‌کند تا با در نظر گرفتن اقتصاد و تغییرات جمعیتی توسعه‌ای پایدار را رقم بزنند.

3

  1. معماری مرمت و احیا

آثار بازمانده از گذشته نه تنها معماری‌های گذشته بلکه قوانین مربوط به آن را نیز برای ما قابل فهم می‌کند. مرمت و بازسازی این آثار  چالش بزرگی است و نمی‌تواند نتیجه‌ای مبنی بر راضی بودن همه در پی داشته باشد.

  1. معماری تحقیقاتی و پژوهش

با موج کنونی طراحی دیجیتال و پیشرفت ابزار دیجیتالی، شیوه‌های ارائه به سرعت تغییر می‌کنند. فناوری اطلاعات تأثیر عمیقی بر روی معماری داشته است. مطالعات بر روی چگونگی تأثیر این ابزار بر روی کارهای معماری می‌تواند صورت بگیرد.

  1. معماری نورپردازی

نور تأثیر عیقی بر روی سلامت روحی و جسمی ما دارد و هر کسی که در عرض جغرافیایی بالا زندگی می‌کند می‌تواند بر اهمیت آن تأکید کند. با تعمق در نورپردازی در معماری متوجه می‌شویم که نورپردازی ساختمان مستلزم ارتقا کیفیت تجربه، سلامتی و پایداری محیط زیست و همچنین محل کار خودمان است.

 

  1. معماری سیاسی

معماری فقط ساخت ساختمان‌های زیبا نیست و این نظم دارای ارزش در جامعه است. برای مثال یک شرکت معماری برای ساختار  مناسب یک ساختمان در شهر به بحث و بررسی می‌نشیند و پیش‌بینی می‌کند چه اتفاقی می‌افتد و چه معیارهایی در طراحی باعث ارتقا شهر می‌شوند.

  1. معماری شرایط خاص

با توچه به شرایط خاص محیط زیستی مانند سیل، موج‌های گرمایی و …، معماری برای این شرایط، کاری چالش برانگیز شده است.

  1. هنرمند

منطق فضایی و مهارت تجسم که از تحصیلات معماری بدست می‌آید، این توانایی را می‌دهد تا بدون کار عملی به خوبی بتوانند کار  هنری، مجسمه و تجربیات فضایی را پیاده‌سازی کنند.

  1. طراحی صنعتی

طراحی صنعتی بر روی طرح‌ها با مقیاس کوچک انجام می‌شود که قرار است تولید انبوه داشته باشند. اگر در پی طراحی پروژه‌ای بزرگ، دائمی و با تغییرات مناظر طبیعی هستید، استفاده از طراحی صنعتی به عنوان یک جایگزین کوچک مقیاس بسیار مفید است.

4طراح وسایل خانه

حتی بیشتر از طراحی صنعتی، می‌توان طراحی وسایل خانه را به عنوان خواهر کوچک‌تر معماران محسوب می‌شود. معماران معاصر مانند زها حدید ثابت کردندکه این دو تا می‌توانند همزمان انجام شوند.

  1. طراح پارچه

طراحی پارچه نیاز به حساسیت به رنگ، لمس، ساختار، الگو و فرم آن دارد که همه‌ی آن‌ها به یک دانشجوی معماری آموزش داده  می‌شود.

5

 

  1. طراح و گرافیست

با گذراندن یک واحد طراحی و گرافیک، یک معمار می‌تواند برای کار در این زمینه آماده شود ولی می‌تواند مسئولیت کارهایی را به عهده بگیرد که مشابه علاقه‌مندی‌اش در ارتباطات باشد.

  1. طراح بازی‌های ویدئویی

یکی ار جالب‌ترین کارهایی که یک فارغ التحصیل معماری می‌تواند به انجام دادنش فکر کند طراحی یک دنیای مجازی بدون مرز است. در طراحی بازی‌های ویدئویی می‌توانید از قوه‌ی تخیل خود استفاده کنید و منطق فضایی خود را تقویت کنید.

  1. عکاس

عکاسی معماری در این روزها پرطرفدار می‌شود، دلیل آن می‌تواند ظهور چارچوب‌های پدیده‌ها با لنز است.

6

 

  1. طراح تولید

طراحی صحنه تئاتر و فیلم از طراحی در ابعاد مجازی کوچک‌تر است ولی به همان اندازه نیاز به خلاقیت دارد.این راه فشار طراحی‌های فضایی سنتی را از روی شما بر می‌دارد ولی از همه مهارت‌های شما استفاده می‌کند.

7

 

  1. استاد و مدرس

استادهای جوان این روزها در زمینه معماری دیده می‌شوند. برای یادگیری بیشتر، بروز شدن دانش خود و اطمینان از اینکه آیا باقی‌ماندن در این زمینه را دوست دارید، می‌توانید یک یا دو سال به تدریس بپردازید.

  1. بشردوست

در گذشته، معماری حرفه‌ی مردان اصیلی بود که برای پیروزی اهداف بشردوستانه در مقابل اقتصاد تلاش می‌کردند. امروزه نقش بشردوستانه معماری هنوز از بین نرفته است و بر روی مباحث ماندگاری محیط زیست، اقتصاد، جامعه و روانشناسی تمرکز می‌کنند.

8

 

  1. دیپلمات

دیپلمات‌ها و معمارها دارای اصول مشترک مانند برخورد با محیط زیست، نظم، تلاش برای راحتی روح و جسم انسان هستند و این مهارت‌ها برای تبدیل شدن به یک دیپلمات خوب بسیار لازم است.

 

  1. طرفدارحفظ منابع طبیعی

محیط زیست ما به سمت یک فاجعه پیش می‌رود و با استفاده از دانش طبقه‌بندی و توسعه فضایی می‌توان به حفظ محیط زیست کمک کرد.

 

9

  1. نویسنده

معمارها به دلیل استفاده زیاد از زبان توصیفی در پروژه‌ها و مقالات انتقادی خود می‌توانند نویسنده‌های ماهری شوند.

  1. کارآفرین

کارآفرین‌ها و معمارها ویژگی‌های مشترکی مانند مهارت حل مسأله، هنر پیگیری و فکر خلاق دارند.

 

لیست بالا کامل نیست و شغل‌های دیگری از ترکیب مهارت‌های بالا می‌تواند تعریف شود.

منبع پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

استفاده از تکه چوب‌های طبیعی در یک خانه ساحلی شیک

در این مقاله چند ایده برای آوردن تن خاکستری طبیعی تکه چوب ها و اشکال ارگانیک رطوبت خورده آن در خانه ای ساحلی و شیک آورده شده است.

برای اضافه کردن ظرافت های سبک روستیک به جلوه یک خانه ساحلی به وارد کردن تکه های چوب به صورت لوازم روشنایی، لوازم تزئینی و هنری توجه کنید. این چوب ها با تن خاکستری طبیعی شان ظرافتی غیررسمی را به این خانه اضافه می‌کنند و منتقل کننده ی احساس لطافت و سبکی بیشتری نسبت به چوب های اصلاح شده هستند. در این جا نکته های اولیه ای برای این که چطور سبک طبیعی را به خانه ی خود با عناصر چوبی طبیعی اضافه کنید آورده شده است.

1۱-لوستر ساحلی: تکه های چوب سبک و لطیف در دکوراسیون جلوه ی غالبی دارند چرا که با هر طرح رنگی می‌توانند هماهنگ شوند. این لوستر مجلل و شیک توسط خود صاحبخانه ساخته شده است.

2

۲-لامپ کف سالنی به سبک روستیک: این لامپ سالنی تزئین شده با تکه های چوب که از مرکز طراحی Trianon در تورنتو خریده داری شده است نیز می‌تواند گزینه ی خوبی باشد.

3۳-آینه هایی با جلوه ی برجسته و متمایز: اگر می‌خواهید حمام تان جلوه ای غیرمتعارف داشته باشد و در عین حال باید دیوارهای آن در  موعد تخلیه ی خانه بدون تغییر حفظ شوند، آینه ای تزئین شده با تکه های چوب می‌تواند سرمایه گذاری چندمنظوره باشد که هم به حمام تان زیبایی و ظرافت را به ارمغان می‌آورد و هم می‌توانید آن را موقع نقل مکان کردن از این خانه با خود ببرید.

4

۴-جلوه های دراماتیک در گلدان ها: استفاده از چوب های طبیعی بزرگ به صورت عمودی در گلدان ها می توانند به اندازه ی قرار دادن  درختان یا گیاهان در گلدان طبیعی به نظر برسند، اما جلوه ی آن کمی غیرمرسوم است. این گلدان ها همانند یک پس زمینه ی به سادگی تزئین شده می‌توانند انتقال دهنده حس نمایشی کل فضا باشند و تفاوت های جزئی آن ها به این شکل، ظرافت جالبی به این دکور متقارن اضافه می‌کند.

5۵-شومینه جادویی: چوب ها در کنار سنگ ها نمای طبیعی جالبی پیدا می‌کنند. این دو، ترکیب غالب در خانه ای می‌باشند که صاحب آن  به دنبال احساس آسایش می‌باشد و گرمی و دنج کردن فضا مقصود اصلی او از طراحی خانه اش است.

6۶-قلب چوبی: طرح خنثی بدین معنا نیست که تکه های چوب الزاما باید همیشه نقش معینی داشته باشند. گاهی لایه بندی چندتا از  آن ها می‌تواند تبدیل به نخی شود که تمام چیزهای دیگر را به هم گره می‌زند. متریالی مانند تکه چوب که سایز، نوع و بافت های زیادی از آن پیدا می‌شود به راحتی می‌تواند تبدیل به اثر و ترکیبی هنری شود.

7۷-چشم انداز شاخه درخت: گاهی اوقات یک شاخه طبیعی می‌تواند به تنهایی جلوه ای هنری داشته باشد. یک شاخه درخت شناور به سبب خصوصیات تندیسی که دارد می‌تواند در فضا پیچیدگی ها و ظرافت هایی را ایجاد کند و هماهنگ کردن آن با دیگر لوازم و اثاثیه ی منزل بدون هیچ زحمتی صورت می‌گیرد.

8۸-جایی برای کاشت گیاهان هوازی: نه تنها می‌توانید تکه چوب های طبیعی را به عنوان اثری هنری نصب کنید بلکه می‌توانید در آن  گیاهان را نیز بکارید.

9

۹-جلوه ای طبیعی: استفاده از تکه چوب ها به صورت پشت سرهم در کنار نمای آب چه در فضای بیرون  یا داخل خانه، تناسبی طبیعی  به شمار می رود. تماشای جریان آب در کنار چوب ها احساس قوی از پیوند با طبیعت و فرآیندهای آن را منتقل می کند.

10

۱۰-برتری فضای بیرونی: شما می‌توانید از رنگ های طرح چوب(Driftwood Stain) برای ظاهر چوبی رطوبت زده  در نمای بیرونی خود استفاده کنید. انتخاب متریالی که ظاهر ظریف آن قدمت دروغی به جلوه ی ساختمانی اضافه کند می‌تواند بیانگر این باشد که این ساختمان سال های سال  است که در این جاست و این شاهکار دشواری برای خانه های مدرن زوایه ای می‌باشد.

منبع :  پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

موزه هنر موشین Mu Xin / معماران OLI Architecture PLLC

موزه مو شین در طول زندگی‌اش چهره‌ای پیچیده و الهام بخش بود. او هنرمند مشهور نقاشی مناظر انتزاعی بود و همچنین فعایت‌هایی در زمینه‌ی شعر و نویسندگی داشت. طراحی این موزه از پیچیدگی آثار این هنرمند، و همچنین نوشته‌هایش ایده گرفته شد. آثار این هنرمند در تمام عمرش بین فرهنگ‌های بومی و کشورهای منتخب شکل گرفتند.

1

محل : ژجیانگ، چین

مساحت: ۶۷۰۰ متر مربع

سال اجرای پروژه : ۲۰۱۵

عکس از: شن ژونگ های (Shen Zhonghai)

2

آثار مو شین نه تنها تحت تاثیر آشفتگی‌های شخصی و خارجی اطرافش در سال‌های شکل گیریشان بود بله همچنین تحت تاثیر مدت زمان بازداشتش در دوران انقلاب فرهنگی اوایل سال‌های ۱۹۷۰ و تبعیدش به غرب قرار داشت. متاثر از این تجربیات و آموزش و پرورش کلاسیک خودش، مو شین فضای نقاشی‌هایی چند لایه و خاطره انگیز در زمینه‌ی مناظر انتزاعی خلق کرد و نیز نوشته‌هایش به همین سبک است. هنرمند به کمک آثارش گسترش نامحدود ذهن، را درون محدودیت‌های فیزیکی واقعی نشان می‌دهد.

3

تصویر و بازتاب آثار مو شین از طریق طراحی ساختمان نشان داده شده است. بنا مجموعه‌ای از اتاق‌های شناور بهم پیوسته با نمای بیرونی بتنی است، که تداعی کننده‌ی ضربه‌های ملایم قلم موی آبرنگ می‌باشد. در واقع بنا نیز مانند کارهای مو شین پیچیده و خیال انگیز است.

4

در آغاز این پروژه، ما به دقت در مورد محل و مکان موزه فکر کردیم، حفاظت تاریخی شهر وژن (Wuzhen)، زادگاه مو شین، و کانال باستانی گراند پکن هانگزو را در نظر گرفتیم. این کانال در طول سال‌ها به تقویت و پرورش فرهنگ شکوهمند شهر کمک کرده است. در شهر وژن، یکی از تجارب، دیدن چشم انداز بهم فشرده و متراکم کانال‌هایی با قدمت چندین قرن، خیابان‌ها، بازارها، حیاط‌ها، پل‌ها و ایوان‌ها است. همه این موارد ایده های برای طراحی در اختیار معمار قرار دادند. با گرفتن نشانه‌ای از سبک اصلی معماری شهری این شهر آبی باستانی و قدیمی با قدمت هزار ساله، موزه خودش چشم اندازی از تجاربی است که با همدیگر متقاطع هستند و همپوشانی دارند. موزه مجموعه نقش‌هایی در قالب حجم‌های معماری بتنی و رنگی است که وابستگی و رابطه‌های متنوع بخش بخش دارند و کانال و ” خیابان” را پوشش می‌دهد. هر حجم به تنهایی یک گالری و عنصر برنامه‌ریزی شده است که بازدید کنندگان را به دیدن چشم انداز شگفت انگیز دعوت می‌کند.

5

با توجه به اینکه این شهر، شهری بر روی آب است، بخشی از ساختمان موزه نیز بر روی آب بنا شده است و با پل‌هایی ساختمان‌ها به هم وصل شده‌اند. کل موزه سه طبقه است که یک طبقه آن در زیر زمین قرار گرفته است. در گالری‌ها، آثار هنری مو شین نگهداری می شود و برای بازدید افراد به نمایش گذارده شده است. پایه شکل گیری حجم‌ها فرم مربعی شکل است. که تکرار شده است.

67

کیفیت فضایی مدام در حال تغییر است. در حقیقت فصل مشترک حجم‌ها، همان مرزهای ” خیابان” و لبه‌های آب هستند. بازدید کنندگان گسترش فضایی را هم از نظر قلمرو فیزیکی و هم از نظر پلی به جهان پیچیده‌ی مو شین تجربه و درک می‌کنند.

8منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

خانه اجاره ای خود را بدون میخ و رنگ زدن زیبا کنید

خانه اجاره ای ؛ اگر با قرارداد اجاره ای شامل قوانین سختگیرانه برای سفید و ساده نگهداشتن دیوارها برخوردید، مایوس نشوید. شما  هنوز هم می‌توانید بدون حتی برداشتن چکش یا قلم مو به زیباسازی خانه اجاره ای خود بپرازید. این جا چند روش موقتی و کم هزینه برای اضافه کردن برخی خصیصه‌های زیبا به منزل تان بدون برافروختن عصبانیت صاحبخانه آورده شده است.
1
۱-عکس برگردان ها یا برچسب ها را به صورت نقطه ای در اطراف بچسبانید: برچسب ها شیوه ای لذت بخش برای آراستن دیوارها می‌باشند و به میزان دلخواه تان می‌توانند حس جذابیت و شیک بودن را منتقل کنند. با آناناس ها الگوی منظمی روی دیوار ایجاد کنید یا از برچسب های نقطه ای متالیک استفاده کنید و الگوی آن ها را به صورت تراکم نزولی نقطه ها از بالا به پایین قرار دهید. گزینه های زیادی برای این گونه برچسب ها وجود دارند. بهترین نکته ی مثبت آن چیست؟ شما می‌توانید آن ها را موقع نقل مکان یا تعویض کردن از روی دیواربه راحتی بکنید.
نکته: اگر در مورد نصب برچسب ها به صورت راست و قرینه مشکل دارید نقش نقطه ای یا گلی را انتخاب کنید که قسمت پایین یا بالای آن از هم قابل تشخیص نباشند.

طراحی داخلی خانه اجاره ای

۲-محکم نگه داشتن دکوری های دیواری: قانون میخ نزدن را با تکیه دادن آثار هنری و آینه ها به دیوار دور بزنید. اگر تابلوهای هنری تان خیلی بزرگ هستند آن ها را روی کف اتاق برای ایجاد نمایی شیک بی زحمت قرار دهید. اگر نه، آن ها را روی میز، کمد، شومینه و…قرار دهید. نوارهای قلاب و حلقه ی چسبی قابل جدا شدن می‌توانند شاهکارهای هنری شما را بدون نیاز به چکش روی دیوار نگهدارند.
نکته: یک درب یا پشت پنجره ی رطوبت خورده و بی استفاده را می‌توان در برابر دیوار تکیه داد و برای نصب آثار هنری مورد استفاده قرار داد. فراموش نکنید که اگر پوسیده و رنگ رو رفته بود ابتدا آن را رنگ بزنید.

خانه اجاره ای

۳-استفاده از نوار چسب های طرحدار(واشی). با این نوارهای قابل جابه جایی و استفاده ی مجدد، دکوری های جالبی را می‌توان خلق کرد. آن ها الگوها و رنگ های فوق العاده متنوعی دارند. از این نوارها برای نگه داشتن کارت پستال ها، عکس ها و پوستر های مورد  علاقه ی خود استفاده کنید. آیا در این کار احساس مهارت می‌کنید؟ شما می‌توانید از این نوارهای طرحدار برای ایجاد قاب عکس های مصنوعی و عکس برگردان ها نیز استفاده کنید.
نکته: استفاده از نوارهای واشی فقط محدود به دیوارها نمی‌شود. شما می‌توانید هرچیزی از سوئیچ های روشنایی گرفته تا در یخچال را با این پدیده‌ی هنری زیبا تزئین کنید.

خانه اجاره ای

خانه اجاره ای

۴-از کاغذ دیوارهای موقتی استفاده کنید. کاغذ دیواری های قابل تعویض پشت چسبی برای خانه های اجاره ای یک مزیت محسوب  می‌شوند. شما می‌توانید با آن ها هر سطح عمودی را بپوشانید. رول کاغذدیواری ها را می‌توانید به صورت راه راه و یک درمیان بچسبانید یا یک دیوار تاکیدی ایجاد کنید. اگر از رنگ ها خسته شدید یا قصد نقل مکان داشتید کندن و دور انداختن آن ها آسان می باشد.
نکته: برخی از کاغذدیوارهای موقتی قابل استفاده ی مجدد هستند، پس اگر تصمیم عوض کردن آن ها را داشتید به برچسب آن ها دقت کنید.

طراحی داخلی خانه اجاره ای

طراحی داخلی خانه اجاره ای

۵-میله های قابل تنظیم: اگر میخ و پیچ کردن میله های پرده موجبات نارضایتی صاحبخانه تان را فراهم می‌آورد، به جای آن از میله های فشاری(قابل تنظیم) شبیه میله های بارفیکس استفاده کنید. این اختراع فوق العاده نسبت به میله های معمولی پرده نصب راحت تری دارد. طول آن ها قابل تنظیم است، به راحتی قابل جابه جایی می باشند و می توان در هر جایی آن ها را استفاده کرد.
نکته: میله های قابل تنظیم فشاری در سراسر خانه قابل استفاده و کاربردی هستند. شما می‌توانید از آن ها برای آویزان کردن گلدان ها، لباس ها، اسپری های پاک کننده و کفش های پاشنه بلند استفاده کنید و این موارد تنها چند گزینه از کاربرد آن ها می باشد.

خانه اجاره ای

خانه اجاره ای

۶-از قلاب های پشت چسبی استفاده کنید: هنرهای دیواری روش جالب و خوشایندی برای اضافه کردن حس سرزندگی و شادابی به خانه اجاره ای تان است و هنرهای دست ساز می‌تواند مقرون به صرفه تر باشند. برخی از آن ها را با قلاب های پشت چسبی قابل کنده شدن روی دیوار آویزان کنید. این قلاب ها جایگزین خوبی برای میخ ها به شمار می‌روند. فقط اطمینان یابید که قلاب های تان تحمل وزن تابلوی هنری تان را داشته باشد. برخی از برندها ظرفیت وزن آن ها را می‌نویسند بنابراین برچسب آن ها را بررسی کنید.
نکته: بسیاری از سازندگان قلاب های قابل جابه جایی، نوار چسب های جایگزین می فروشند که مقرون به صرفه تر است و کمتر به دیوار آسیب می زند.

خانه اجاره ای

خانه اجاره ای

۷-شلف های خود را آراسته کنید: اگر نمی‌توانید دیوارهای تان را با کاغذ دیواری بپوشانید، به جای آن قفسه های کتاب را کاغذ دیواری بزنید. شما می‌توانید با استفاده از کاغذ دیواری سنتی بدون نگرانی در مورد حذف آن رنگ و نقش را به دکور منزل خود تزریق کنید. به علاوه، برای تاثیری مشابه می‌توانید از کاغذ کادو یا کاغذ دفترچه هم استفاده کنید.
نکته: کاغذ دیوارهای موقتی گزنیه ی خوبی برای خانه های اجاره ای دارای قفسه ی کتاب و شلف می باشد.
خانه اجاره ای
۸-وسایل تان را با یک صفحه ی تزئینی چشم نواز کنید: صفحه ای تزئینی(پاروان) در پشت تخت خواب، میز یا مبل خود برای جلوه ی فوری قرار دهید. در حالی که این گزینه به اندازه ی یک دیوار تاکیدی گران نمی باشد ولی هنوز می‌تواند نقطه ی کانونی دل انگیزی را اضافه کند. صفحه ی تزئینی را در برابر دیوار تکیه دهید یا آن را با اتصال دهنده های چسبی قابل تعویض روی دیوار محکم کنید. طراحی تاشویی این صفحه‌ها باعث می‌شود که انتقال آن ها به خانه ی بعدی راحت تر باشد.
نکته: اگر یک صفحه ی تزئینی دست دوم با قیمت خوب پیدا کردید می‌توانید ظاهر آن را با پارچه یا کاغذدیواری بهبود ببخشید.

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

طراحی ویلا جی ای اف / شرکت ساختمانی Jacobsen Arquitetura

طراحی ویلا جی ای اف ؛ طراحی و ساخت این خانه که برای یک زوج و سه فرزندشان در سائوپائولو بود، با بیشترین محدودیت در سطح اشغال زمین و محدودیت ساخت‌ساز صورت گرفت.

شرکت ساختمانی Jacobsen Arquitetura

شرکت ساختمانی Jacobsen Arquitetura

معمار: شرکت ساختمانی Jacobsen Arquitetura

موقعیت: سائوپائولو، برزیل

زیربنا: ۱۶۶۰ مترمربع

سال: ۲۰۱۶

طراحی ویلا جی ای اف

طراحی ویلا جی ای اف

3

این پروژه L-شکل در میان لبه‌های جلو و عقب زمین و یکی از اضلاع کناری زمین ساخته شد. بنابراین، به‌طور همزمان که یک حفاظت بصری و فیزیکی نسبت به خیابان برای بنا ایجاد شد، بیشترین فضای ممکن برای باغچه، با حفظ کامل خصوصی بودن و در عین حال تامین نور و تهویه طبیعی فراوان مهیا شد. شکل مربعی استخر با این هدف بود که اهمیت این فضای آزاد را نشان دهد، فضایی که بعنوان هسته فضایی خانه و محل تمام فعالیت‌های خانوادگی ایفای نقش می‌کند.

طراحی ویلا جی ای اف

طراحی ویلا جی ای اف

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

5

برنامه‌ای که مد نظر صاحبین ملک بود دربرگیرنده ناحیه‌بندی‌ای دقیق و مجزا بود: پارکینگ و فضای خدمات در زیرزمین قرار گرفتند، فضای نشیمن، سالن غذاخوری، آشپزخانه و ایوان‌ها در طبقه همکف، و در نهایت اتاق‌های خواب، اتاق خانوادگی و دفتر کار در طبقه بالا واقع شدند.

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

طبقه همکف از طریق بازشوهایی که به باغچه دارد و شفافیتی که فضای همکف را از میان ستون‌ها عبور می‌دهد، متمایز می‌شود. دسترسی خیابان یک سایبان را برای درب جلویی بنا مهیا می‌کند، که همزمان بعنوان درب ورود اتومبیل‌ها به پارکینگ نیز عمل می‌کند. در اینجا، طبقه همکف و طبقه اول یکی شده‌اند تا نمای رو به خیابان دوطبقه به نظر نرسد.

ساخت ویلا

ساخت ویلا

طبقه بالا به طور کامل توسط پوسته‌ای چوبی -شامل پنل‌های ثابت و متحرک جاسازی شده در قاب‌های متالیک- پوشیده شده‌است. توسعه این جزء نیازمند پرتوتایپ‌های متعدد و سیستم‌های بازشوی ویژه‌ای بود. پنل‌های چوبی علاوه بر تامین حفاظت بصری و اجازه ورود نور طبیعی و تهویه طبیعی، یک هویت منحصردبفرد را برای نمای پروژه رقم می‌زنند.

9منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

طراحی ساختمان GAF / شرکت معماری جیکوبسون

طراحی ساختمان GAF ؛ نقل قول از معمار: ما با کار بسیار و محدودیت‌های سازه‌ای در طراحی این خانه مواجه بودیم. این خانه برای  یک زوج و سه فرزندشان در سائو پائولو ساخته شد.

11

معمار:  شرکت معماری جیکوبسون

 مکان:  سائو پائولو، ایالت سائو پائولو، برزیل

تیم پروژه: پائولو جاکوبسن، برناردو جاکوبسن، ادگار موراتا، مارسلو وسونی، جیمی کونیا از جونیور، مسیحی روجاس، هنریک وترو، مایا لیل

مساحت: ۱۶۶۰ متر مربع

سال پروژه: ۲۰۱۶

عکس ها: فرناندو گوئرا | FG + SG

 

طراحی ساختمان GAF

طراحی ساختمان GAF


82پروژه به شکل L  است که بخشی از آن در مرز بین سایت پلان و خیابان و بخشی در یک سمت طبقه ی همکف ، ساخته شده است. بنابراین ما همزمان محافظت فیزیکی و دیداری نسبت به خیابان را حفظ کردیم و همچنین بیشترین فضا را به باغچه اختصاص دادیم. این ساختار موجب ایجاد حفظ حریم خصوصی کامل و در عین حال با نور خورشید بیشتر شد. شکل مربعی حوض آب رسما به دنبال نشان دادن اهمیت این فضای باز است، که به عنوان هسته و فضای مرکزی خانه و تمام فعالیت های اعضای خانواده عمل می کند.

98

103

نقشه ای که مشتریان درخواست کرده بودند بر اساس برنامه ی فیزیکیِ مشخصی بود. انتظار می رفت که؛ گاراژ و خدمات در زیر زمین؛ نشیمن، غذاخوری، آشپزخانه و ایوان ها در طبقه همکف؛ و در نهایت، اتاق خواب، نشیمن خصوصی و دفتر در طبقه فوقانی، باشد.

طراحی خانه

طراحی خانه

طراحی خانه

طراحی خانه

134

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

طبقه‌ی همکف به سمت باغچه باز است و شفافیتی که ملهم از وجود ستون های نگهدارنده است. دسترسی به خیابان از طریق یک راهروی سرپوشیده است که به سمت درب جلویی است. برای ورود خودرو به داخل گاراژ نیز این مسیر سر پوشیده وجود دارد.

نمای طبقه ی هم کف و طبقه بالایی یکپارچه شده است تا از سمت خیابان دو طبقه به نظر نرسد.

طراحی محوطه ویلا

طراحی محوطه ویلا

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلا

طراحی ویلا

طراحی ویلا

طبقه بالایی با پوسته ای چوبی احاطه شده است. این پوسته شامل پنل های متحرک و ثابت است که در قاب های فلزی جاسازی شده اند. شکل گیری این عناصر نیازمند ضوابط خاص و سیستم  های بازشو ی ویژه است. این پوسته  علاوه بر حفظ حریم دیداری، و ایجاد تهویه مناسب به نور طبیعی اجازه ی ورود می دهد و هویتی بی همتا به نمای ساختمان داده است.

طراحی ویلا

طراحی ویلا

featured_image

ga-pub-cortesga-pub-elevacaoga-pub-pav_inferiorga-pub-pav_superiorga-pub-pav_terreo

منبع: پویانو

  • سمانه عزیزی
  • ۰
  • ۰

۸ نوع چوب لباسی یا جالباسی عالی برای آویزان کردن کت‌ها در منزل

چوب لباسی یا جالباسی عالی برای آویزان کردن کت‌ها ؛ کت های بزرگ و حجیم مقدار زیادی از فضای با ارزش ورودی ها را پر می کنند.  با این هشت روش برای قرار دادن کت ها، به آویزان کردن و نظم کت های زمستانه تان سامان دهید.

1 

۱- چوب لباسی ایستاده :

دکوراتور فضای داخلی

دکوراتور فضای داخلی

چوب لباسی ایستاده برای ساکنین خانه گزینه ای قابل حمل و جمع و جور برای آویزان کردن کت ها فراهم می کند. این چوب لباسی آبی رنگ مربوطه به دهه ی ۱۹۶۰ معضل آویزان کردن کت ها در خانه ای در شهر لس آنجلس را مرتفع کرده است. Leslie Landis یک دکوراتور فضای داخلی متخصص در طراحی مسکونی می گوید:«به دلیل وجود راه پله، هیچ مکانی مشخصی برای درآوردن و قرار دادن کت ها و کیف ها نیست. این چوب لباسی هر دو گزینه را با هم ارائه می کند و نیز به جلوه ی این اتاق ارتفاع می بخشد.

Landis می گوید اگر متوجه شدید که توده ای از وسایل در ورودی خانه ی تان انباشته شده، نشانه ی این است که سیستم نگهداری وسایل شما کاربردی نیست. برای جلوگیری از انباشه شدن وسایل، او پیشنهاد می کند که پیکربندی جدیدی را به کار ببندید و چوب لباسی یا چند سبد اضافه کنید.

۲- چوب لباسی دیواری ایستاده

شرکت طراحی داخلی Mia Karlsson

شرکت طراحی داخلی Mia Karlsson

این نوع از چوب لباسی شبیه چوب لباسی های معمولی ایستاده است با این تفاوت که ثابت است و ظاهر باریک و جمع جورتری دارد.  Mia Karlsson-Matthew مالک شرکت طراحی داخلی Mia Karlsson این چوب لباسی عتیقه ی سر نیم دایره ای را انتخاب کرده است چرا که آن فضای زیادی از این راهروی باریک اشغال نمی کند. برای سازماندهی بیشتر در ورودی ها، او پیشنهاد می کند که افراد مکان طراحی شده ای برای کفش ها، دستکش ها، کلاه ها، کلیدها و هر چیز دیگر پیدا کنند تا زمانی که از در وارد شدند آن ها را در آن جا قرار دهند.

۳-چوب لباسی دیواری نرده ای

چوب لباسی دیواری نرده ای

چوب لباسی دیواری نرده ای

فضای دیوارها جایی هستند که ساکنین می توانند کت های شان را آویزان کنند بدون این که مقدار فضای زیادی اشغال کنند. این چوب لباسی نرده ای درست زیر راه پله ها نصب شده است و نمای جمع و جوری دارد با این حال با سبک سنتی این خانه به خوبی متناسب گردیده است. Kelsey Bosselait هماهنگ کننده ی بازاریابی از شرکت  Brewster Home Fashions می گوید:«به علاوه قلاب های این چوب لباسی یک تاکید دکوری در فضا اضافه می کنند و آن را به عنوان مکانی برای قرار دادن و آویزان کردن وسایل تعریف می کند». او همچنین می گوید که آن ها این امکان را فراهم می کنند تا کمد لباس(جا رختی) شما به جزئی از دکوراسیون تان مبدل گردد. اگر از طرفداران سرسخت مد هستید و هر فصل سال کت جدیدی می خرید، چوب لباسی نرده ای بهترین روش برای در معرض نمایش قرار دادن لباس های بیرونی تان است.

۴-چوب لباسی نرده ای در سطوح بعدی :

جالباسی نشیمن دار

جالباسی نشیمن دار

شلفی که در زیر آن ردیفی از قلاب ها برای آویزان کردن لباس ها نصب شده است، ظرفیت فضا برای نگهداری و آویزان کردن کت ها را افزایش می دهد. هر چه فضا بیشتر شود شما بهتر می توانید وسایل تان را آویزان و ساماندهی کنید.

در این ورودی خانه، او از قلاب های ردیفی چوبی یا  Shaker استفاده کرده است تا مکانی برای قرار دادن کت ها در زیر شلف فراهم کند. او همچنین فضایی برای نشستن در ورودی ایجاد کرده است تا افراد در آن به راحتی بتوانند کفش های خود را بپوشند و دربیاورند.

۵-قلاب های پراکنده

جالباسی میخی

جالباسی میخی

یک متد آویزان کردن کمتر ساختاریافته ممکن است متناسب با نیاز شما باشد. شما می توانید قلاب ها را در ارتفاع های مختلف در طول دیوار راهروی ورودی نصب کنید تا هر کدام از اعضای خانواده بتوانند به یک قلاب به راحتی دسترسی داشته باشند. سایز قلاب ها اهمیتی ندارد. به علاوه، نصب تصادفی آن ها به شما اجازه می دهد تا سازمان دهی فضای ورودی تان را سفارشی و خاص کنید. اگر نیمکت مورد نیازتان است، قلاب ها را در بالای آن نصب کنید. اگر لازم ندارید می توانید قلاب ها را در ارتفاع پایین تر هم نصب کنید.

این قلاب های بزرگ دایره ای حس شادی و بازی را در این خانه ی استرالیایی منتقل می کنند و به نظر می رسد که آن ها به همه ی افراد کمک می کنند تا راهروی ورودی را منظم و مرتب نگهدارند، از بزرگترین کفش ها گرفته تا کوچکترین ها.

۶-درخت سالنی

7درخت سالنی که همه ی گزینه ها را با هم در خود دارد به سرعت نظم و ترتیب را به ورودی هر خانه می آورد. درخت های سالنی سایز و اشکال متفاوتی دارند اما دارای خصوصیاتی مشابه این تصویر که از چوب اصلاح شده ساخته شده است می باشند. این قلاب ها به ساماندهی کت ها، کلاه ها، دوربین ها و غیره کمک می کند در حالی که در دراورها اشیاء کوچک گنجانده می شود. در عکس بالا فضایی برای به نمایش گذاشتن دکور وجود دارد و در زیر آن می توان کفش ها را پنهان کرد.

۷- جالباسی کمد باز

جالباسی کمد باز

جالباسی کمد باز

یک کمد باز بسیار شبیه به یک کمد دردار عمل می کند با این تفاوت که بدنه و در ندارد. Ashley Darryl، طراح داخلی، این جالباسی را در یک مغازه  عتیقه فروشی پیدا کرد و متوجه شد که به درد این خانه ی نیویورکی می خورد. او می گوید که «این خانه قبلا کمد کت نداشت. بنابراین این مدل جالباسی فضای کافی برای خانواده فراهم می کند و متناسب با سبک طراحی این خانه است. Darryl هر وقت بتواند نیمکتی با چند کشو و چند چنگگ یا قلاب دیواری نصب می کند تا نظم و ساماندهی  نگهداری وسایل را به حداکثر میزان خود برساند.

۸-کمدهای پنهان:

جالباسی میله ای

جالباسی میله ای

ممکن است همه نخواهند کت های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم همینطور هستید، یک کمد کت مناسب سبک شماست. ساکنان این خانه پشت بی استفاده ی یک راه پله در اتاق پذیرایی را به یک کمد تغییر دادند. این کار به آن ها اجازه داد تا از این فضا استفاده کنند و در آن را ببندند تا تمام کت ها مخفی بمانند.

جالباسی کشویی :

جالباسی کشویی

جالباسی کشویی

تنها یک دستگیره ی کوچک روی در نشان می دهد که یک کمد کت مخفی پشت آن است. این کمد کشویی درون دیوار برای استفاده از فضای بی کاربرد دیوار ساخته شد. اکنون ساکنین می توانند کت هایشان را آویزان کرده و آن ها از دیدها پنهان کنند.

منبع:  پویانو

  • سمانه عزیزی